آخرین اخبار روزانه تلفن همراه

آخرین اخبار روزانه تلفن همراه

فروشگاه اینترنتی سیم کارت سروش سامانه 09357505050
آخرین اخبار روزانه تلفن همراه

آخرین اخبار روزانه تلفن همراه

فروشگاه اینترنتی سیم کارت سروش سامانه 09357505050

مقایسه قابلیت لرزش گیر اپتیکال تصویر در ال جی G2 و رقبا

 ال‌جی G2 به فناوریOptical Image Stabilizer  یا تثبیت نوری تصویر (OIS) برای پیشگیری از محو یا مات شدن تصویر مجهز است و تصاویر تیز و واضحی، حتی در حال حرکت یا تصویربرداری در محیط‌های تاریک، را ممکن می‌کند. بیشتر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند که از OIS برخوردار هستند وضوح ۴ تا ۸ مگاپیسکل دارند.
 

متفاوت بودن G2 به این دلیل است که این گوشی ۱۳ مگاپیکسل و فناوری OIS را در طراحی باریک و بدون لنز تولیدکننده دارد. امکاناتی مانند وضوح برتر و فوکوس خودکار چندنقطه‌ای (Multi-point AF) همه‌ چیز را در فوکوس نگه می‌دارد؛ درست مثل یک دوربین دیجیتال و مستقل با عملکرد اشاره کن و عکس بگیر (point-and-shoot).



بازاریابی ترویجی

اشاره:
بازاریابی ترویجی از تاکتیک‌های انگیزشی، برای افزایش فعالیت‌های توزیع‌کنندگان کالا، نمایندگان فروش و مشتریان یا مصرف‌کنندگان نهایی استفاده می‌کند.

 

رئیستان با عصبانیت شما را صدا می‌زند. درحالی‌که وارد دومین فصل فروش شده‌اید و قرار بود همه چیز به خوبی پیش برود، فروش 15 درصد کاهش یافته است. رئیستان انتظار دارد همه چیز را به سرعت به حالت اول برگردانید. راه حل این کار استفاده از بازاریابی ترویجی است که قبلاً به نام «فروش فوق‌العاده» شناخته شده بود. بسیاری از مدیران فکر می‌کنند فروش فوق‌العاده یعنی کاهش قیمت‌ها برای فروش بیشتر. ولی بازاریابی ترویجی می‌تواند شامل تعدادی از اهداف استراتژیک مانند هدف‌گیری بخش‌های بازاری خاص، گسترش تصاویر برند، پشتیبانی از ابتکارات استراتژیک و افزایش فروش باشد.

بازاریابی ترویجی از تاکتیک‌های انگیزشی، برای افزایش فعالیت‌های توزیع‌کنندگان کالا، نمایندگان فروش و مشتریان یا مصرف‌کنندگان نهایی استفاده می‌کند. زیبایی ترویج فروش در این است که این روش‌ها نتایج سریع و اغلب قابل اندازه‌گیری ایجاد می‌کنند. ترویج به طور ذاتی با تشویق افراد برای خرید کالا، شرکت در قرعه‌کشی‌ها یا بریدن کوپن گره خورده است.

قبل از آنکه به رئیس خود پاسخ بدهید و راه‌حلی برای خروج از پریشانی سازمان ارائه دهید، به خاطر داشته باشید که موفقیت هر ترویجی به کیفیت اجرای آن بستگی دارد. اگر فروشندگان نهایی شما درک نکنند که راهکار نقطه فروش چطور کار می‌کند بهترین تلاش‌های شما می‌تواند بیهوده باشد. در یک طرح مناسب ترویج فروش مواردی مانند تولید، عملیات، توزیع، فروش و غیره در نظر گرفته می‌شوند. گام اول، درک اهداف برند، کالاها، پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد و مشتریان شما می‌باشد.

 

شما برنده‌ شده‌اید! قرعه‌کشی و مسابقاتمسابقات هنوز ابزار ترویج مهمی هستند، حتی اگر استفاده از آن‌ها با وجود جوایز بزرگ یک میلیون دلاری، بخت‌آزمایی‌های بی‌ارزشی به نظر برسد. این مسابقات برنامه‌هایی نظیر مشخص شدن سریع برندگان با باز کردن بسته‌بندی محصول، مقایسه دو عدد که یکی توسط فروشنده اعلام‌شده و دیگری در محصول درج‌شده، جمع کردن چند مورد از داخل جعبه محصولات در خریدهای مکرر، برنامه‌های داخل فروشگاهی، مسابقات تلفنی رادیویی، شماره کدهای اینترنتی و موارد دیگری از این قبیل را در بر می‌گیرد. می‌توانید جوایزی بسیار کوچک یا یک جایزه بزرگ داشته باشید. به طور ایده آل، می‌توانید تعدادی جایزه کوچک‌تر و یک جایزه اصلی داشته باشید. برای ارزش ترویجی می‌توانید، بر یک جایزه چشمگیر به جای تعداد زیادی از جوایز کوچک تمرکز کنید. فست فودها استثناء هستند؛ بسیاری از افراد در قرعه‌کشی‌های فست فود شرکت می‌کنند تا برنده یک وعده غذا شوند.

قرعه‌کشی‌ها و مسابقات می‌توانند زمانی که شما هیچ‌چیز جدیدی برای تبلیغ ندارید، توجه افراد را به محصول جلب کنند. در صورت مدیریت مناسب، این روش‌ها می‌توانند تلاش‌های برند سازی استراتژیک شما را تقویت کنند. قرعه‌کشی‌ها و مسابقات می‌تواند به ساخت فهرستی از علاقه‌مندان کمک کند. از این فهرست می‌توان در برنامه‌های بازاریابی بعدی استفاده کرد.

 

جلب افراد در محل فروش محصولاتترویج در محل فروش، می‌تواند با به نمایش گذاشتن اطلاعات طراحی‌شده انجام شود و توجه مشتری را جلب کند. این نمایش‌های خارق‌العاده می‌تواند مسابقه‌ای در ارتباط با یک واقعه ورزشی مهم یا پیشنهاد ترویجی برای تقویت تصویر کالا در ذهن مشتری باشد. این نوع ترویج بر فروشندگان متکی است و آن‌ها هستند که باید اعلامیه را در مکان مناسبی از فروشگاه در معرض دید قرار دهند. با تبلیغات مناسب، فروشندگان را ترغیب کنید تا از برنامه ترویجی حمایت کنند.

 

پس دادن: بازگرداندان بخشی از مبلغ خرید یا استرداد وجهخرده‌فروشان اتومبیل بازگرداندان بخشی از مبلغ خرید را دوست دارند زیرا مشتریان را جلب می‌کند و به مدیریت مازاد انبار کمک می‌کنند. بجز در صنعت اتومبیل، مصرف‌کنندگان دیگر ممکن است علاقه‌ای به این موضوع نداشته باشند. مشتریان امروز به دنبال لذت آنی هستند و اغلب صبر لازم برای انجام مراحل دریافت بخشی از مبلغ خرید را ندارند. در صورتی که پیشنهاد استرداد وجه یا کاهش قیمت مبتنی بر عملکرد گذشته را بدهید ممکن است از «فروش هدایت‌شده به وسیله کاهش قیمت» که مشتریان هرگز آن را دریافت نمی‌کنند، سود ببرید. این روش می‌تواند هزینه‌های برنامه را کاهش دهد. این کار را به کمک کاهش دفعات ارائه پیشنهاد کاهش قیمت، اجرای آن هر بار فقط در یک منطقه، تنظیم تاریخ انقضاء زودهنگام، درخواست خریدهای چندگانه و تنظیم محدودیت یک عرضه به هر خانواده، انجام داد. برخی خرده‌فروشان در برابر استرداد وجوه به دلایل مختلف مقاومت می‌کنند. برخی احساس می‌کنند که این کار با برند سازی قیمت‌های پایین متناقض است درحالی‌که بقیه باور دارند که استرداد وجوه از ارزش تصویر ذهنی سطح بالا می‌کاهد.

در صورتی که هر کسی بازپرداخت 5 دلاری ویدئو چاپ‌شده بر روی جعبه غلات صبحانه را بازخرید کند، مدیر برند ممکن است اخراج شود و ترویج منجر به ورشکستگی گردد.

بازپرداخت وجه توسط تولیدکننده و خرده‌فروش مثل حبوبات در بازی گل یا پوچ می‌تواند به هم بریزد. این دو ممکن است به نیروهایی برای ارائه پیشنهادات مختلف به طور همزمان تبدیل شوند.

سؤال این است که چطور کالاها یا خدمات خود را به صورتی جذاب برای مشتریان، کانال‌های توزیع، دلالان یا هر کسی که شما می‌خواهید محصولات خود را بدون اختلال در فرایند به آن‌ها بفروشید، تخفیف بدهید.

هر کسی می‌تواند قیمت را بشکند. سؤال این است که چطور این کار را انجام دهیم که فروش کالای بیشتر و سود بالاتری را در پی داشته باشد.

 

پیشنهادهای تخفیفهر شرکتی می‌تواند با ارائه تخفیف نامناسب به درماندگی برسد. سؤال این است که چطور تخفیف بدهیم که باعث فروش شده و سود بالاتری ایجاد کند. خریداران به تخفیفات، به سه روش پاسخ می‌دهند:

• ممکن است استفاده بیشتر از محصول را انتخاب کنند.

• ممکن است راه‌های جدیدی برای استفاده از محصول بیابند.

• ممکن است کالا را برای استفاده آتی ذخیره کنند.

تخفیفات ممکن است علاقه‌مندان را تشویق کند تا اولین خرید خود را انجام دهند. فرض نکنید که هزینه‌های تخفیف را با حجم بیشتر فروش جبران خواهید کرد. در استفاده از تخفیف‌ها دقت کافی به خرج دهید از آن‌ها به طور متعادل استفاده کنید.

 

وفادار ساختن مشتریانبرنامه‌های وفادار یکی از روش‌های بازاریابی ترویجی است که به شدت در حال رشد است. مطالعات نشان داده است که خریداران وفادار برای کسب‌وکار شما سود بیشتری ایجاد می‌کنند. برنامه‌های وفادارسازی از 4 مرحله تشکیل‌شده‌اند: ثبت‌نام از مشتریان، جمع‌آوری و پردازش داده‌ها، برقراری ارتباط با آن‌ها برای ایجاد روابط و در نهایت ارزیابی و تقویت برنامه وفادار سازی. جایگزینی مشتریان قدیمی با جدید هزینه‌بر است اما برنامه‌های وفادار سازی هم به همین ترتیب است. وقتی برنامه وفادار سازی را شروع می‌کنید، پایان دادن به آن بسیار دشوار خواهد بود. این توصیه‌ها را به خاطر داشته باشید:

• با درگیر کردن افراد در تست محصولات جدید و فروش‌های مختص اعضا، کاری کنید تا شرکت‌کنندگان در برنامه احساس خاص بودن کنند.

• در هنگام انتخاب میان جوایز یا پرداخت نقدی، به خاطر داشته باشید که جوایز از ارزش درک شده بالاتری نسبت به پول نقد برخوردار می‌باشند.

• برنامه‌هایی با پاداش‌های خوشایند و به دست آوردنی خلق کنید. هر هدفی باید جذاب و به طور محسوس قابل دستیابی باشد.

• بر جوایزی تمرکز کنید که برای مشتریان جذاب است، ولی بعید است خودشان آن را بخرند.

• با تولیدکنندگان، خرده‌فروشان، شرکت پست مستقیم یا بازاریاب اینترنتی متحد شوید تا بتوانید جوایز را بیشتر کرده و منابع خود را تکمیل کنید.

 

ارائه نمونه محصولاتدر گذشته زمانی که به خوار و بار فروشی می‌رفتید، ممکن بود یک آب نبات نعناعی یا مقداری ترشی تازه دریافت کنید. فروشنده می‌دانست که ارائه نمونه، شانس او را در فروش افزایش خواهد داد. امروز، بازاریاب‌ها می‌دانند که یکی از بهترین راه‌ها برای ترغیب افراد به استفاده از محصولی جدید، این است که اجازه بدهند آن را امتحان کنند. بنابراین ارائه نمونه محصول به دلیل کارآمد بودن، رو به افزایش است. به عنوان مثال قهوه استارباکس تنها یک برند منطقه‌ای بشمار می‌رفت تا اینکه برنامه ارائه نمونه محصول در شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز آغاز شد. استارباکس به سرعت محبوب شد. همانند استارباکس، ارائه نمونه محصول، مخصوصاً زمانی که کالای شما جدید یا بهبود یافته است به طوری که مشتری تفاوت محسوسی را تشخیص می‌دهد، بسیار کارآمد است. در صورتی که محصول شما نظیر برخی پمادهای پوستی، قبل از اینکه فواید آن کاملاً احساس شود واقعاً لازم است چند بار استفاده شود، از ارائه نمونه محصول بپرهیزید. 

همچنین ارائه نمونه محصول کمک می‌کند دریابید که چه مشتریانی به آن علاقه‌مند خواهند شد. اجازه دهید مشتریان بگویند که محصول مناسب آن‌ها هست یا نه. از ارائه نمونه محصول برای از بین بردن بدنامی یا ضربه زدن به رقیبی مشهور استفاده کنید. ترغیب افراد به امتحان کردن محصول، می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

 

بازاریابی رویدادیبرخی برنامه‌های ترویجی به رویدادهای عمده یا مناسبت‌های خاصی که مورد علاقه عموم می‌باشد نظیر المپیک، مسابقات جهانی یا قهرمانی، وصل می‌شوند. تبلیغات در مسابقات نظیر ترویج شرکت اینتل اینساید، آگاهی را از طریق تلاش‌های تلفیقی برنامه‌سازان و بازاریابان افزایش داد. زمانی که شما با استفاده از یک مکان خاص محصول خود را عرضه می‌کنید، از علاقه مشتری به آن مکان تکیه استفاده می‌کنید، مثل تبلیغات در زمین‌های فوتبال. این کار مفید است به شرطی که قبول کنید برند شما نقش دوم را در این رویداد ایفا کند. برای صرفه‌جویی مالی لازم نیست یک حامی مالی رسمی باشید. می‌توانید با استفاده محصولات خود، یک تأمین‌کننده رسمی احتیاجات شرکت‌کنندگان در رویداد باشید.

 

اندازه‌گیری عملکرد برنامه ترویجروش‌های گوناگون به شما اجازه می‌دهد تا عملکرد برنامه‌های ترویج فروش خود را اندازه‌گیری کنید. نتایج خود را در مقایسه با سطح فروش معمول در طول یک بازه زمانی چند هفته‌ای قبل و بعد از ترویج اندازه بگیرید. تعیین کنید که آیا پیشرفتی واقعی داشته‌اید یا دستاورد حاصل از ترویج، به وسیله کاهش در طول دوره بدون ترویج، خنثی شده است، یعنی یک بازی بی‌نتیجه.

 

ترفندهای تجارتشماری از سایر توصیه‌های مهم بازاریابی برای دارندگان فروشگاه:

• در جستجوی مخاطبان در بند باشید: افراد در صف، آسانسور و دست‌شویی فرصت فکر کردن به پیام تبلیغ‌کنندگان را دارند.

• کنترل جریان: خرده‌فروشان مکان محصولات محبوب و سود ده نظیر لوازم آرایش را نزدیک در ورودی تعبیه می‌کنند درحالی‌که قسمت‌هایی را که خریداران به دنبال آن‌ها می‌گردند نظیر پوشاک را در بخش‌های داخلی‌تر فروشگاه قرار می‌دهند. به طور مشابه خواربارفروشان دوست دارند مشتریان ابتدا از میان بخش محصول عبور کنند زیرا آن‌ها می‌دانند خریداران به خرید سایر اقلام حتی پس از انتخاب سبزیجات خود ادامه خواهند داد. کیفیت محصول پارامتر اصلی مد نظر خریداران برای محک زدن خواربارفروشان می‌باشد.

• از ویترین بهترین استفاده را ببرید: برای اینکه جنسی سطح بالاتر به نظر بیاید آن را در یک محفظه شیشه‌ای قرار بدهید. برچسب قیمت را بچرخانید در نتیجه خریداران در وهله اول با دیدن قیمت، رانده نمی‌شوند.

• پیام ضمنی خود را کنترل کنید: شما می‌توانید با استفاده از قفسه‌های حراجی یا نشانه‌ای بزرگ به طور ضمنی به حراج اشاره‌کنید بدون اینکه واقعاً آن را پیشنهاد دهید.

حتی با وجود کسب سود کامل، اعلام قیمتی بسیار بالا به سادگی به خریداران این احساس را می‌دهد که این قیمت فروش است.

در چند سال گذشته برنامه‌های ارتباط پیوسته یا وفادار سازی همان طور که گاهی به این نام خوانده می‌شوند، یکی از اشکال به شدت رو به رشد در ترویج فروش بوده‌اند.

در صورتی که چیزی بهتر از یک مشتری وجود داشته باشد، همانا یک مشتری تکراری است. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که به دست آوردن یک مشتری جدید 5 برابر نگه‌داشتن مشتری فعلی هزینه دارد.

 

4 مرحله رشد کسب‌و‌کار

4 مرحله رشد کسب‌و‌کار
شرکت شما در کدام مرحله رشد قرار دارد؟

ژان بقوسیان - مجله موفقیت 263

اشاره:
مایکل مسترسون میلیونر به عنوان یک تاجر بسیار موفق، واقعاً شایستگی این را دارد که نصایحی به کارآفرینان پیشرو ارائه دهد. کسی نیست که از دست آوردهای او در دنیای تجارت تأثیر نپذیرد، اشتیاق و انرژی او مسری است.


 

مایکل مسترسون میلیونر به عنوان یک تاجر بسیار موفق، واقعاً شایستگی این را دارد که نصایحی به کارآفرینان پیشرو ارائه دهد. کسی نیست که از دست آوردهای او در دنیای تجارت تأثیر نپذیرد، اشتیاق و انرژی او مسری است. فرضیه اصلی مسترسون معانی زیادی دارد: منتظر نشوید تا محصول یا خدمت شما در بهترین حالت ممکن قرار گیرد. قبل از هدف‌گیری شلیک کنید. نگران این نباشید که محصول شما عالی نیست، فقط آن را به بازار ارائه کنید. مسترسون توضیح می‌دهد که در ابتدای کارش زمان زیادی را به بهتر کردن خبرنامه‌ها اختصاص می‌داد به جای اینکه به فروش آن‌ها فکر کند. او تجربیات خود را به درس‌هایی آموزنده برای خوانندگان تبدیل کرده تا آن‌ها را از طریق کتاب‌هایش انتقال دهد. مشکل اینجاست که مستر سون  یا هرکس دیگری نمی‌تواند به شما نبوغ یا انگیزه بدهد. با این وجود، اگر توانایی و اشتیاق داشته باشید، بر این باوریم که می‌توانیم با ارائه خلاصه این مطالب، هر ذره از پتانسیل نهفته در معاملات تجاری شما را به فعل تبدیل کنیم.

 

ایجاد کسب‌وکار در چند مرحله
کسب و کارهای تجاری با ارائه هر نوعی از محصولات و خدمات چهار دوره مختلف رشد را تجربه می‌کنند.

هر مرحله –" نوزادی، کودکی، نوجوانی و بلوغ، مشکلات، چالش‌ها و امکانات مربوط به خود را داراست. قسمت مشکل این است که تشخیص دهید که کسب‌وکار شما در کدام مرحله قرار دارد، چه کارهایی برای ارتقا دادن آن به مرحله بعدی مورد نیاز است و چگونه می‌توان این جهش را انجام داد.

 

مرحله اول: نوزادی
بسته پیشنهادی شما می‌تواند بهترین محصول یا خدمت در سرتاسر دنیا باشد اما اگر آن را به بازار عرضه نکنید، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. بسیاری از کارآفرینان با عدم تمرکز انرژی خود بر توسعه برنامه‌های موثر فروش، مرتکب اشتباهی مرگبار می‌شوند. حداقل 80 درصد زمان خود را صرف فروش کنید. لوگوهای تجملی و کارت ویزیت‌های طلاکوب را فراموش کنید. اگر محصول شما کامل نیست، نگران نباشید. شما زمان کافی برای دست‌کاری کردن و تنظیم آن‌ها در اختیاردارید. راز مهم این است که آن را در معرض عموم خریداران بگذارید. تفکرات شما درباره محصولتان اصلاً مهم نیست؛ چیزی که واقعاً مهم است این است که آیا مشتریان بالقوه آن را می‌خرند یا نه.

بسیاری از کارآفرینان  مخصوصاً آن‌هایی که تازه‌کار و بی‌تجربه هستند خود را به عنوان مدیران ارشد اجرایی تصور می‌کنند که نمی‌توان با موضوع بی‌ارزشی مثل فروش، مزاحم کارشان شد. آن‌ها تصور می‌کنند که محصولاتشان به خودی خودفروخته می‌شوند. آن‌ها معمولاً اشتباه فکر می‌کنند. به انبوه مردم نزدیک شوید تا ببینید چه عکس‌العملی نسبت به محصولتان نشان می‌دهند. یا یک میز در یک نمایشگاه‌های ارزان‌قیمت تهیه کنید و یا میهمانی برای دوستان نزدیک و همسایه‌ها ترتیب دهید. در رابطه با هر موضوعی که شانسی برای کسب‌وکار شما به حساب می‌آید، سریعاً اقدام کنید. 

 

مرحله دوم: کودکی
بسیاری از شرکت‌ها از ماندن در مرحله اول راضی و خشنود هستند. کسب‌وکار آن‌ها نسبتاً موفق است. زندگی خوبی دارند و استرسشان حداقل است. این شرکت‌ها به ایجاد تغییر در کسب‌وکار خود هیچ علاقه‌ای ندارند، زیرا این کار بسیار ناخوشایند است. با این وجود، باید به استقبال تغییر بروید تا بتوانید پیشرفت کنید.

قدم حیاتی در حرکت به سوی درآمد میلیونی، گسترش، معرفی و فروش محصولات جدید است. اگرچه جذب مشتریان جدید بسیار حیاتی است، اما رشد شما به برانگیختن مشتریان موجود بستگی دارد. به آن‌ها دلایل قابل قبولی برای خریدن محصولات جدیدتان ارائه کنید و سعی کنید که خرید آن‌ها را به تجربیاتی خوشایند تبدیل کنید.

نوآوری و خلاقیت کار یک نفر نیست. برای ایجاد طوفان ذهنی حداقل به سه نفر احتیاج دارید، اما تعداد افراد مشارکت‌کننده نباید از 8 نفر بیشتر شود. یک محدوده زمانی برای جلسه طوفان ذهنی مشخص کنید، نهایتاً سه ساعت و اهداف خود را تشریح کنید. مشخص کنید که به چند عقیده احتیاج دارید. بر پیشنهادات هوشمندانه و عملی تمرکز کنید. از نقد کردن عقاید دیگران بپرهیزید. اجازه ندهید که نظرات نوآورانه از بین بروند. با اصرار بر اینکه افراد باید یک طرح محصول یا برنامه بازاریابی ارائه کنند، مفاهیم را به واقعیت تبدیل کنید. وقتی که دوباره دور هم جمع می‌شوید، نشان دهید که منتظر دیدن پیشرفت‌ها هستید.

احتمالاً باید کارمندان خود را قانع کنید که تغییر قدمی مثبت است. بسیاری از افراد از تغییر اجتناب می‌کنند چون برای آن‌ها به معنی استرس است. برای آن‌ها توضیح دهید که رشد، بدون تغییر ممکن نیست و در طولانی مدت همگی از این تغییر سود خواهند برد. همه کارمندانتان را به دادن داده‌های ورودی تشویق کنید. کاری کنید که تک‌تک کارمندان به اهمیت خود در کسب و کارتان پی ببرند.

نظریات جدید را سریعاً اجرا کنید. ماشه را با اعتمادبه‌نفس کامل بکشید و بدانید که بعداً می‌توانید به جزئیات بپردازید. حتی اگر قرار است نظریات جدید شما با شکست مواجه شوند، با سریع عمل کردن، در وقت و پول خود صرفه‌جویی می‌کنید. اطلاعات مشتریان کنونی، مزیتی بسیار بزرگ در آزمایش یک محصول یا مفهوم است. بازخورد سریع از مشتریان وفادار، بسیار مفید خواهد بود.

در مقابل اصرار برای ادامه دادن یک طرح شکست‌خورده، مقاومت کنید. بهتر است یک فروشنده بی‌نوا بمانید و همه چیز را از اول آغاز کنید تا اینکه سعی کنید مشکل را برطرف سازید. همواره بکوشید که محصولاتتان را بهبود بخشید، حتی اگر هیچ‌چیز نامطلوبی درباره آن‌ها وجود نداشته باشد. به جای اینکه در تلاش برای کاهش هزینه‌ها باشید، پول خرج کنید تا به نتایج بهتر برسید. مشتریان خود را راضی نگه‌دارید. آن‌ها بهترین فروشندگان شما هستند.

 

رشد بیشتر یا ورشکستگی
افزایش سرعت مرحله دوم به کارایی راهبُرد بازاریابی و فروش شما بستگی دارد. از اصول زیر پیروی کنید تا کسب‌وکار شما گسترش یابد:

مشتری پادشاه است: با همه خریدارانتان با احترام رفتار کنید؛ چه 50 میلیون بخرند و چه 5 هزار تومان. اساس کسب‌وکار شما بر مشتریان تکراری قرار دارد. آن‌ها را راضی نگه‌دارید. عقاید آن‌ها را بپرسید. تلاش بیشتری کنید تا با مشتریانی که خرج‌های گزاف می‌کنند، ارتباط برقرار کنید؛ آن‌ها 80 درصد فروش شما را به خود اختصاص می‌دهند. کسانی که زیاد خرج می‌کنند، می‌خواهند احساس خاص بودن بکنند. آن‌ها را ناامید نکنید.

 

خبرهای بد خوب هستند: اگرچه ممکن است شکایات مشتریان ناخوشایند باشد، اما باعث می‌شود که محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشید. انتقادها را شخصاً به خود نگیرید. به نظرات مشتریان اهمیت بدهید و آن‌ها را به نظردادن تشویق کنید. 

 

در محصولات خود تمایز ایجاد کنید: برای اینکه از رقابت دور بمانید، هر یک از محصولات باید یک مشخصه بازاریابی منحصربه‌فرد داشته باشد. تفاوت‌ها، مزیت‌ها و سودها را بازاریابی کنید.

 

مزیت‌های خود را حفظ کنید: بازاریابی موثر نیازمند کنترل دائمی است. مبارزات تبلیغاتی قوی را تقویت کنید و موارد ضعیف را دور بیندازید. بازاریابی باعث پایداری کسب‌وکار و تقویت آن می‌شود. نمی‌توانید راحت‌طلب باشید.

 

تاجران موفق با روانشناسی خرید آشنا هستند. افراد ثروتمند کسانی که 80 درصد سود شما به خاطر وجود آن‌ها است، خرید می‌کنند چرا که استطاعت آن را دارند و به آن‌ها احساس خوبی می‌دهد. کار شما به عنوان یک کارآفرین باهوش، ایجاد اشتیاق در مشتریان است. هیچ‌کسی واقعاً به یک ساعت رولکس 20000 دلاری احتیاج ندارد. یک ساعت 20 دلاری که از کیوسک بازار خریده‌اید هم، زمان را به همان خوبی نشان می‌دهد. اما ساعت گران‌قیمتی که از طلا و الماس ساخته شده است، باعث می‌شود که خریداران احساس خوبی داشته باشند. یک تجربه خرید هیجان‌انگیز برای مشتری ایجاد کنید. این احساس می‌تواند اعتیادآور باشد و می‌تواند مشتریان را تشویق کند که برای خریدهای بیشتر بازگردند. تماس خود را با مشتریان نهایی حفظ کنید. کاری کنید که احساس خوبی به آن‌ها دست بدهد.

 

مرحله سوم: نوجوانی
رشد سریع هیجان‌انگیز و رضایت‌بخش است. افزایش درآمد شرکت مستلزم این است که کنترل‌های شدیدتری را اعمال کنید. در مراحل قبلی توسعه، این احساس را داشتید که تحت کنترل هستید. شما  یک رابطه بسیار نزدیک با گروه هسته‌ای کارمندانتان ایجاد کرده و نظراتتان را با آن‌ها تقسیم کرده‌اید. همزمان با رشد شرکت، نقش مستقیم شما در استخدام و به‌کارگیری افراد افزایش خواهد یافت. اما در این مرحله ارتباطات شخصی را از دست می‌دهید. عملکرد شما بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

قسمتی از جذب شدن شما به کارآفرینی به این دلیل است که شما در راهی بر خلاف فرهنگ مشارکت قدم گذاشته‌اید. اما کسب‌وکار شما نمی‌تواند مشکلات را حل کند مگر اینکه با آن به مانند یک وجود متحد و مشارکتی رفتار کنید.  استخدام مدیران باتجربه می‌تواند به شما کمک کند تا عملکردهایتان را مخروط خاکستران و برای مشکلاتتان راه‌حلی بیابید. مدیران اجرایی که کلاً ماهیت محافظه کاری دارند تمایل دارند که بر بدنه اصلی کنترل کاملی داشته باشند و به کارایی و ثبات اهمیت می‌دهند .

شاید بخواهید که یک ساختار سازمان‌یافته طراحی کنید که مدیران متحد شما را قادر سازد تا حجم وظایف اداری شما را کمتر سازند. به آن‌ها اجازه دهید که بخش خود را خودشان بچرخانند و به نظرات کارشناسانه آن‌ها احترام بگذارید. شاید بخواهید که با هر مدیر هفته‌ای یک‌بار ملاقات داشته باشید. ولی بازاریابی را خود بر عهده بگیرید، چرا که بازاریابی و فروش تخصص شما است. شما باید همواره و دائماً با مسائل مربوط به آن درگیر باشد.

وظیفه یک مدیر ارشد اجرایی، علاوه بر بازاریابی و فروش، استخدام افراد مناسب است. فواید مالی حاصل از داشتن کارمندان خوب و ضررهای مالی حاصل از داشتن کارمندان بد را در نظر بگیرید. تفاوت این دو گروه برای شرکت شما می‌تواند به هزارها یا میلیون‌ها تومان بالغ شود. پیدا کردن فوق ستاره‌ها مشکل است آن‌ها قبلاً استخدام‌شده‌اند. اما تبدیل کردن کارمندان واقعاً خوب به فوق ستاره، این قدرها هم مشکل نیست. کارمندان ممتاز و ستاره به نظارت زیاد نیاز ندارند، آن‌ها خود انگیزه کافی دارند. به کار آن‌ها افتخار کنید و دائماً به دنبال چالش‌ها باشید. آن‌ها به اینکه مشخص و ممتاز باشند ارج می‌نهند.

 

 

مرحله چهارم: بلوغ (بزرگ‌سالی)
تنها درصد بسیار ناچیزی از کسب و کارهای تجاری به این مرحله می‌رسند. شما به عنوان عضو افتخاری این کلوپ انحصاری ، چندین گزینه منحصربه‌فرد در اختیاردارید. شما می‌توانید یک مدیر ارشد اجرایی باقی بمانید، درحالی‌که به شدت از ساعات کار در اداره می‌کاهید. یا می‌توانید یک قدم پایین تر بیایید و نقش مشاور را بر عهده بگیرید و مهارت‌های خود را با عوامل اجرایی شرکت خود تقسیم کنید.

البته شما همیشه حق فروش کسب‌وکار، عمومی کردن آن و یا استفاده از ثروت شرکت برای ایجاد سایر کسب‌وکارها را دارید. در این مرحله، شما حق دارید که هدف منحصربه‌فرد خود را مشخص کنید. شما می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید کارکنید، کم یا زیاد. باز هم به عنوان یک کارآفرین، می‌توانید چالش جدیدی را آغاز کنید.

 

همراه اول جایگاه اپراتور اول را به ایرانسل واگذار کرده و تنزل جایگاهش ادامه دارد

همراه اول جایگاه اپراتور اول را به ایرانسل واگذار کرده و تنزل جایگاهش ادامه دارد/زیان دهی مبین نت/نوردنا ۰.۴۹درصد سهام همراه اول را خرید
در آستانه ورود همراه اول به بازار دوم بورس، ابهاماتی در خصوص پرداخت 28.1 درصد درآمد به سازمان تنظیم مقررات رادیویی وجود دارد و در صورت محکومیت شرکت همراه اول، این رقم از سود انباشته شرکت کاسته می‌شود.
 
به گزارش فارس، شرکت همراه اول با سرمایه 2064 میلیارد ریال در حال انتقال از فرابورس به بازار دوم بورس اوراق بهادار است.
 
مخابرات ایران به عنوان مالک و سهامدار عمده این شرکت به شمار می‌رود؛ همراه اول سود سال 92 خود را 9696 ریال پیش‌بینی کرده است که نسبت به عملکرد سال 91 رشدی کمتر از 4 درصد داشته است. با این حال در سه ماه اول سال 1391، تعداد سیم کارت‌های اعتباری کاهش بیش از 5.5 درصد داشته است و سیم کارت‌های دائمی نیز تغییری نداشته است.
 
در این میان، وزیر جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از منتفی شده افزایش تعرفه های مکالمه همراه اول خبر داده است.
 
شرکت همراه اول سال ها به عنوان اپراتور ایران و اپراتور اول در حوزه تلفن همراه به شمار می‌رفتاما با آغاز رقابت و حضور رقیب جدید، نحوه تعامل و رقابت دگرگون شد به نحوی که پس از 6 سال، همراه اول جایگاه خود را به عنوان اپراتور اول ایران به رقیب دیگر، یعنی ایرانسل واگذار کرده است.
 
رقابت همراه اول و ایرانسل، با عرضه سیم‌کارت‌های اعتباری و ارزان ایرانسل و حذف تعرفه جابه جایی از سوی ایرانسل آغاز شد و با تنزل جایگاه همراه اول در حال ادامه است.
 
دوران سیم کارت های چند صد هزار تومانی همراه اول به پایان رسیده است و اکنون برای حفظ سهم بازار خود باید رقابت کند؛ ورود رایتل با تکنولوژی جدید نسل سوم موبایل نیز یک رقیب عمده برای همراه اول به شمار می‌رود.
 
بازدهی یکساله
 
در شرایطی که بازده شاخص بورس طی یکسال اخیر از مرز 148 درصد عبور کرده است، بازده همراه اول در همین مدت با احتساب سود نقدی پرداختی تنها 26.8درصد بوده است که از تورم نیز پایین‌تر بوده است.
 
سودآوری مخابرات
 
شرکت مخابرات ایران مالک 30 شرکت مخابرات استانی و ده ها شرکت دیگر است، با این حال بخش اساسی درآمد شرکت از همراه اول است.
 
بر این اساس بیش از 82 درصد درآمد مخابرات از همراه اول است؛ این رقم وابستگی شدید مخابرات به شرکت همراه اول را نشان می‌دهد.
 
زیان دهی زیرمجموعه
 
یکی از مهمترین زیرمجموعه های عملیاتی شرکت همراه اول که در حوزه ارائه خدمات فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، شرکت ارتباطات مبین نت است.
 
شرکت ارتباطات مبین نت دارای سرمایه 1150 میلیارد ریالی است که در سال 91 بیش از 204 ریال به ازای هر سهم زیان دیده است و در سال های پیش از آن نیز زیان‌ده بوده است و زیان انباشته آن از یک سوم سرمایه شرکت فراتر رفته است.
 
پیشتر قرار بوده است که تا پایان سال 1390 بیش از 1500 سایت فنی راه‌اندازی شود، تا پایان سال 1391 تنها 991 سایت راه اندازی شده است که با وجود تاخیر فراوان، شرکت 34 درصد از برنامه قبلی عقب است.
 
سرمایه گذاری نور دنا
 
سرمایه‌گذاری نور دنا با سرمایه 1000 میلیارد ریال و پرداختی علی‌الحساب 1720 میلیارد ریال از سوی همراه اول در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کرده است.
 
هدف این شرکت، استفاده از منابع و نقدینگی مازاد شرکت همراه اول بوده است.
 
با این حال این شرکت بیش از 0.49 سهام شرکت همراه اول را خریداری کرده است؛ بدین ترتیب همراه اول به طور غیرمستقیم مالک 0.49 درصد سهام خود است.
 
نکته قابل توجه پایین تر بودن ارزش بازار همراه اول نسبت به بهای تمام شده در آخرین پرتفوی نوردنا است؛ بهای تمام شده پرتفوی بورسی سرمایه گذاری نور دنا 3827 میلیارد ریال و ارزش روز دارایی های بورسی آن 4772 میلیارد ریال است که حاکی از رشد کمتر از 25 درصد است، در حالی که بازده شاخص بورس از ابتدای سال بیش زا 56 درصد بوده است.
 
اختلاف حقوقی
 
شرکت همراه اول باید 28.1 درصد از درآمد خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دولت پرداخت کند، اما در خصوص داده(دیتا)، در پروانه مخابرات این رقم 5 درصد آمده است.
 
طبق صورت‌های مالی شرکت، یاداشت شماره 16 دوره منتهی به اسفند 91، شرکت در خصوص پیامک نیز به مانند داده عمل کرده و از سال 1389 شرکت همراه اول تنها 5 درصد درآمد پیامک خود را به دولت پرداخت کرده است.
 
رقم اختلاف در سال 1389 بیش از 1135 میلیارد ریالی بوده و جمع این رقم تا پایان سال 1391 به بیش از 5541 میلیارد ریال افزایش یافته است.
 
این اختلاف میان شرکت همراه اول و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مجتمع قضایی صدر در حال رسیدگی است؛ در صورت محکومیت شرکت همراه اول، این رقم از سود انباشته شرکت کاسته می‌شود.

مخابرات: توقف تعرفه جدید تلفن ثابت و همراه مشروط به ابلاغ دستور وزیر است

معاون شرکت مخابرات ایران گفت:‌ هنوز دستوری از وزیر برای توقف تعرفه‌های جدید تلفن ثابت و همراه به شرکت مخابرات ابلاغ نشده و در صورت رسیدن دستور تا پایان وقت اداری امروز، هم‌کدی امشب در استان جدیدی اجرا نمی‌شود.
 
 
داوود زارعیان در گفت‌وگو با فارس در خصوص دستور فوری وزیر ارتباطات مبنی بر توقف اعمال تعرفه‌های جدید همراه و ثابت، اظهار داشت: تاکنون دستوری در این باره به شرکت مخابرات ابلاغ نشده است.
 
معاون شرکت مخابرات ایران افزود: امشب قرار است یک استان جدید هم کد شود. (حذف کدهای بین شهری)
 
وی افزود: اگر تا پایان وقت اداری امروز دستوری در این خصوص به مخابرات ابلاغ شود کار را متوقف می‌‌کنیم، در غیر این صورت طرح اجرا می‌شود.
 
به گزارش فارس شرکت مخابرات از 16 مرداد در استان‌های هم‌کد شده 900 تومان آبانمان تلفن ثابت اخذ می‌کند و همچنین از 16 مرداد تعرفه همراه اول به دقیقه 599 ریال افزایش یافته است.

وزیر ارتباطات افزایش تعرفه مکالمات تلفن‌های ثابت و سیار را منتفی دانست

طبق گفته وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز افزایش نرخ مکالمات ثابت و سیار لغو شده بنابراین خبری که درباره تعدیل مثبت این شرکت‌ها آمده بود، عملاً منتفی می‌شود.
 خبرگزاری فارس: وزیر ارتباطات افزایش تعرفه مکالمات تلفن‌های ثابت و سیار را منتفی دانست
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طی هفته‌های گذشته سهام شرکت‌های همراه اول و مخابرات به واسطه خبر افزایش قیمت نرخ مکالمات ثابت و سیار با صف تقاضا روبرو و به همین علت افزایش قیمت داشتند.
 
بنابراین گزارش، خبر ناخوشی که شب گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سهامداران ثابت و همراه داد، نهایتا بحث تعدیل مثبتی که در بازار بیان می شد، عملا منتفی می‌شود.
 
ارتباطات سیار و ثابت طی روزهای گذشته به واسطه خبر مجوز افزایش تعرفه مکالمات ثابت و سیار افزایش قیمت هر سهم را تجربه کردند.
 
یادآور می‌شود، طبق پیام ناظر قرار است، نماد معاملاتی همراه به زودی به بازار دوم منتقل و روز سه‌شنبه نیز بازگشایی شود.
 
بر اساس این گزارش، تلاش خبرنگار فارس برای گرفتن پاسخ درباره دیگر اثرات این تصمیم جدید وزارت ارتباطات، از آقای پشمی، مدیر امور سهام شرکت مخابرات نیز به نتیجه نرسید و وی در این باره از اظهار نظر خودداری کرد.
 
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران با اشاره به منتفی شدن بحث افزایش قیمت مکالمات تلفن‌های سیار و ثابت گفته بود :بر اساس مصوبه‌ای که ما پیش از این داشتیم قیمت مکالمات تلفن‌های ثابت و سیار افزایش پیدا می‌کرد که ما با بخشنامه‌ای این افزایش را منتفی کردیم. وی افزود: فکر کردیم که شاید درست نباشد که در ابتدای دولت چنین فشاری به مردم وارد شود.

14 قانون برای ارائه خدمات بی‌نظیر به مشتریان

 ارائه خدمات عالی به مشتریان، بهره‌وری را بهبود می‌بخشد، باعث ایجاد وفا‌داری در مشتری می‌شود و نرخ بازگشت خریداران را افزایش می‌دهد. بسیاری از شرکت‌ها درباره اهمیت مشتریان‌ آگاهی دارند، اما تعداد کمی از آن‌ها به مشتریان خود خدمات عالی ارائه می‌کنند. شرکت‌هایی که سعی می‌کنند با مشتری در تماس باشند، اغلب اطلاعات نا‌مناسبی را جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را نادرست تفسیر می‌کنند. برای اجتناب از این اشتباهات، از 14 نکته مهم زیر پیروی کنید. شرکت‌های بزرگ این موارد را به کار می‌برند تا خدماتی بی‌نظیر به مشتریان ارائه کنند.

 

1. شغل همهخدمات‌رسانی به مشتریان باید اولویت اصلی همه اعضای شرکت باشد، حتی آنانی که در ارتباط دائمی با مشتریان نیستند. برخی از کارمندان از مواجهه با مشتریان اجتناب می‌کنند چرا که این‌کار را فراتر از حیطه وظایف خود می‌دانند. اضافه کردن استانداردهای خدمت به بیانیه ماموریت شرکت هیچ کمکی به شما نمی‌کند مگر اینکه آن‌ها را به کارمندانتان بگویید. یک مطالعه نشان می‌دهد که مدیران استخدام در کمتر از 21 درصد از مصاحبه‌ها به بیان ماموریت‌های شرکت می‌پردازند و تنها 47.4  درصد از کارگران بیانیه سازمان را دیده‌اند.

 

2. ابتدا به کارمندان‌ بفروشیدارائه خدمات استثنائی به مشتریان از راضی نگه‌داشتن بهترین کارمندان آغاز می‌شود. روحیه خوب، نرخ ترک سازمان توسط کارمندان و هزینه‌های استخدام را کاهش می‌دهد. روحیه بد به ندرت سر‌بسته باقی می‌ماند. اگر کارمندان یک فروشگاه ناراحت باشند، بسیاری از خریداران به راحتی این موضوع را می‌فهمند. کارمندان سازمان، احساساتی مثل اشتیاق، بی‌تفاوتی و عصبانیت را بسیار ساده‌تر از آنچه مدیران تصور می‌کنند، انتقال می‌دهند. ایجاد و حفظ رفتارهای مثبت در کارکنان، در محیط کاری لذت‌بخش آسان‌تر است.  اغلب در چنین کسب و کارهایی روحیه و دلگرمی بسیار زیادی وجود دارد، چرا که اغلب جاهای خالی مدیریتی با ارتقای کارمندان کنونی پر می‌شود.

 

3. فرهنگ شرکتشرکت‌ها با ایجاد فرهنگ مثبتی که کارمندان و مشتریان  استقبال می‌کنند، به اهداف خود دست می‌یابند. داستان هتل چهار فصل این‌گونه آغاز شد که «ایسادور شاپ» در سال 1960 هتل کوچکی را در مرکز شهر تورنتو افتتاح کرد و تاکید شدید او بر خدمات‌رسانی به مشتری به نحوی بود که رقبا برای رسیدن به چنین سطحی مجبور به مبارزه شدید باشند. از میان تاکتیک‌های او می‌توان به این نکته اشاره کرد که به کارمندان پذیرش هتل مبلغ دو برابر آن چیزی را می‌پرداخت که برای جذب بهترین افراد لازم است و به مهمانان خدمات بی‌نظیری را ارائه می‌کرد.

 

4. بزرگ باشید، کوچک بیندیشیدمردم علاقه دارند از شرکت‌های کوچک خرید کنند، دلیل آن چیست؟ تحقیقات نشان می‌دهد که 90.2 درصد از مشتریان گزارش داده‌اند که در فروشگاه‌های بزرگ احساس دستپاچگی می‌کنند و اغلب ترجیح می‌دهند که اگر فروشگاه‌های کوچک کالا را با قیمت یکسان ارائه می‌کنند، از این فروشگاه‌ها خرید کنند. «کوچک اندیشیدن» موضوعی کوچک و کم‌اهمیت برای کسب و کارهای بزرگ نیست.  شرکت‌هایی که ریشه اولیه آن‌ها در شهرهای کوچک بوده است اغلب توانسته‌اند که به راحتی، ارتباط فردی خاص را با مشتریان ایجاد کنند.

 

5. تجربه کلی مشتری: قبل از فروش، در طول فروش و بعد از فروشمشتریان توقع دارند در هر مرحله تحسین آن‌ها را برانگیزید. آن‌ها عاشق فروشگاه‌هایی با ظاهر خیره‌کننده هستند که فروشندگانی باهوش داشته باشد و خدمات پس از فروش استثنایی ارائه کند.  بسیاری از افراد در ابتدا بر اساس جو و ظاهر فروشگاه‌ها تصمیم به خرید می‌گیرند. هم‌چنین تبلیغات می‌تواند کیفیت و تمایز را به مشتری انتقال دهد. اما بدانید که ابزار تبلیغاتی که از آن استفاده می‌کنید می‌تواند اهمیتی همپای خود پیام داشته باشد. برای مثال، بسیاری از خوانندگان روزنامه، کاغذهای تبلیغاتی داخل روزنامه‌ها را بر اساس کیفیت کاغذ آن ارزیابی می‌کنند. صاحبان فروشگاه‌هایی که در آگهی‌ها نمایش داده می‌شوند ممکن است اعتباری بیشتر از هنر‌پیشه‌ها داشته باشند. سرانجام بیان حقیقت در تبلیغات موردی است که حتما باید رعایت شود. مدیرانی که بر موجود بودن کالاهای تبلیغ‌شده در بازار تلاش نمی‌کنند، به ادامه کسب‌وکار صدمه می‌زنند. 

یعنی کالایی تبلیغ می‌شود ولی آن کالا در انبار موجود نیست و مشتریان برای دریافت آن باید روزها در انتظار باشند.صاحبان فروشگاه‌هایی که از تعداد کارمندان خود می‌کاهند ممکن است از نتایج مشابهی متاثر شوند. مشتریان دوست دارند در فروشگاه‌ها به گشت و گذار بپردازند اما برای پیدا کردن کالای مورد نظرشان به همراهی فروشندگان نیز احتیاج دارند. وقتی کسی در انتخاب کالاها به آن‌ها کمک نمی‌کند، گردش‌کنندکان در فروشگاه به خریداران تبدیل نمی‌شوند.

 

6. ارتباط فردیهیچ‌چیز حتی اینترنت جایگزین خدمات‌رسانی فردی نیست. مصرف‌کنندگان بر این عقیده‌اند که در واقع وب، مانع ارائه خدمات می‌شود. آن‌ها دوست دارند هنگام خرید با یک انسان صحبت کنند و از او کمک بگیرند. علاوه بر آن، 67.2  درصد از افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، عنوان کرده‌اند که در ازای دریافت خدمات مناسب حاضر به پرداخت 10 تا 20 درصد هزینه بیشتر برای یک کالای خاص هستند. به عبارت دیگر شرکت‌هایی نرخ بالای بازگشت سرمایه خواهند داشت که بتوانند کارمندان ماهری را برای تعامل با مشتریان استخدام کنند. یک نظرسنجی در این زمینه نشان می‌دهد که 85 درصد از مشتریان رستورانی که کارمندان آن، مشتریان را به نام می‌‌خوانند و غذای آن‌ها را سرو می‌کنند، از «تجربه شام» لذت بیشتری می‌برند.

 

7. همه چیز به زمان بر می‌گرددزمان برای مصرف‌کنندگان ارزش زیادی دارد و امروزه زمان کمتری صرف خرید می‌شود. مدیران شرکت اپل این مشکل را بدین گونه حل کرده‌اند که کارمندان فروشگاه خود را به اسکنر‌های دستی مجهز کرده‌اند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که عملیات فروش را در هر مکانی از فروشگاه و نه تنها در باجه‌های مخصوص پرداخت پول انجام دهند. یک کمپانی فروشنده خودرو لکسوس در نیوپورت بیچ، کالیفرنیا، امکانات خدماتی را به وجود آورده است که برای تعمیر 100 ماشین کافی است و در نتیجه تمامی خدمات هر اتومبیل در کمتر از یک ساعت انجام ‌شود. مشتریان هیچ‌گاه بیش از یک ساعت معطل نمی‌شوند.

 

8. تمرکز بر خدمات به جای محصولاتگاهی شکست شرکت‌هایی که مسیری اشتباه را طی می‌کنند ناشی از تمرکز صرف بر فروش محصولات به جای تاکید بر خدمات‌رسانی به مشتریان است. خرده‌فروشان خبره می‌دانند که جو فروشگاه به اندازه طبقه‌بندی کالاها مهم است.

 

9. وقتی قیمت تعیین‌کننده استشرکت‌هایی که تنها سر قیمت رقابت دارند، برای گسترش وفاداری مشتریان مبارزه می‌کنند. قیمت کم می‌تواند به شهرت طولانی مدت شرکت و عملکرد مالی کوتاه مدت آن صدمه بزند. برای مثال، بسیاری از کسب‌و‌کارها در حوزه خطوط هوایی و سوپرمارکت‌ها تخفیف‌هایی می‌دهند که می‌تواند حاشیه سود آن‌ها را فرسوده کرده و کاهش دهد. برخی از شرکت‌های موفق خدمات عالی را ارائه می‌کنند درحالی‌که از کاهش قیمت‌ها جلوگیری می‌کنند.

 

10. گروه های چندگانه مشتریانبسیاری از شرکت های خدماتی بزرگ مشتریان متنوعی دارند. اگرچه همه مشتریان شایسته برخورد احترام آمیز هستند، اما در کسب‌و‌کارهای کوچک این مدیران هستند که انتخاب می‌کنند کدامیک از مشتریان را با برنامه‌های تشویقی ذوق‌زده کنند. آنها سودمند‌ترین ارتباطات را با مشتریان برقرار می‌کنند.

 

11. برای کسب رضایت مشتریان برنامه بلندمدت داشته باشیدشرکت‌هایی که برای رسیدن به هدف‌های مالی کوتاه مدت تلاش می‌کنند، از رسیدن به اهداف طولانی مدت در ارائه خدمات استثنایی به مشتریان بازمی‌مانند. وقتی کسب و کارهایی که بر خدمات حساس هستند برای دوره‌های طولانی مدت هدف‌گیری کنند، بر مشتریانشان که دارایی‌های کلیدی هستند، تمرکز می‌کنند. پیشروی کورکورانه برای رسیدن سریع به نتایج مالی، عواقبی طولانی به دنبال خواهد داشت. شرکت‌هایی که تخفیف زیاد قائل می‌شوند، با ریسک ارائه خدمات بی‌ارزش و از دست دادن مشتریان رو‌به‌رو هستند.

 

12. قدرت برند سازی قویمشتریان به برند‌هایی وفادار هستند که با ویژگی‌های مثبتی که در جستجوی آن هستند، هم خوانی داشته باشند. با برند سازی قوی، حتی کالاهای معمولی می‌توانند طرفداران زیادی به دست آورند. سس گوجه‌فرنگی یک کالای معمولی است اما شرکت هاینز سهم عظیمی از بازار سس گوجه‌فرنگی آمریکا را به خود اختصاص داده است و این را مدیون چند دهه بازاریابی قوی و موثر می‌داند. مبنای استراتژی‌های بعضی از برند‌ها، ماموریت‌ کاری‌شان هستند. برای مثال، برند چهارفصل «عهدی» دارد مبنی بر اینکه هر مشتری بهترین تجربه ممکن از اقامت در یک هتل را در این هتل‌ها به دست آورد. استراتژی برندها باعث تبلیغات موثر دهان به دهان می‌شود که اغلب قوی‌ترین روش ممکن است.

 

13. ارزش مشترینگهداری مشتریان کنونی سودمند‌تر از جذب مشتریان جدید است. حفظ و نگهداری مشتریان به خدمات فوق‌العاده بستگی زیادی دارد. شرکت‌ها برای تبلیغات، ارتقای فروش و سایر ابزارهای بازاریابی هزینه می‌کنند تا خریداران جدید را جذب کنند. یک دلال ماشین‌های دست دوم دریافت که میزان فروشش به مشتریان جدید بسیار کم است و جوابگوی هزینه او برای برنامه‌های بازاریابی و ترغیب مشتریان جدید نیست؛ بنابراین، مجددا بر مشتریان قدیمی تمرکز کرد. ایجاد کسب‌و‌کار تکرارشونده، هزینه جذب مشتریان و تبلیغات را کاهش می‌‌دهد. هم‌چنین کسب و کارهای تکرارشونده ارزش شرکت را افزایش می‌دهند. شرکت‌هایی که مشتریان تکراری کمی دارند، نسبت به آن‌هایی که مشتریان تکراری زیادی دارند، قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد می‌کنند.

 

14. تغییر پایدار استنرخ سریع تغییر به این معنی است که استراتژی‌های موفق بازاریابی، برای مدت زمان طولانی پاسخگو نخواهد بود. دائما حدسیات خود درباره رفتار مصرف‌کننده را به عنوان روندهای جدیدی که به آن‌ها نپرداخته‌اید، تنظیم کنید. برای مثال، مردم وقتی به قصد خرید خارج می‌شوند، به طرز فزاینده‌ای علاقه خود به خرید از چندین فروشگاه را از دست داده‌اند. در نتیجه، خرده‌فروشان باید توانایی این را داشته باشند که با ارائه تجربیات بهتر خرید به این اطمینان برسند که فروشگاه‌های آن‌ها اولین فروشگاه‌هایی هستند که مشتریان برای بازدید انتخاب می‌کنند.

زمان برگزاری نمایشگاه تلکام از آبان به مهر تغییر کرد

در حالیکه تاکنون نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (ایران تلکام) در آبان‌ماه برگزار می‌شود امسال و در چهاردهمین دوره، برگزاری تلکام از آبان به مهر ماه تغییر کرده‌ است.
 
چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (ایران تلکام 2013) امسال برخلاف رسم هر ساله در مهرماه برگزار می‌شود.
 
نمایشگاه تلکام را می‌توان بزرگ‌ترین رویداد و گردهمائی در بخش مخابرات و ارتباطات ایران دانست.
 
تاکنون سیزده دوره متوالی از این نمایشگاه با حضور شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و خارجی برگزار شده است.
 
این نمایشگاه هر ساله توسط یک شرکت مجری برگزاری نمایشگاه، با اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران و با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
 
ایران تلکام 2013، از تاریخ 4 تا 7 مهرماه 1392 مصادف با 26 تا 29 سپتامبر 2013 برگزار خواهد شد.

گفت‌وگو با سیدمحمد غرضی: موبایل با دلبری توسعه یافت

 سیدمحمد غرضی، متولد بیست و سوم بهمن‌ماه ۱۳۲۰ در اصفهان و دانش‌آموخته مهندسی برق، چهارمین وزیر پست و تلگراف و تلفن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال‌های 1364 تا 1376 بوده است.

توسعه شرکت مخابرات ایران قدیمی و تشکیل بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در روزگار وزارت او کلید خورد و اولین سیم‌کارت تلفن همراه در ایران در این دوره ارائه شد و در آن زمان هزینه اشتراک، نصب و بهای گوشی 500 هزار تومان بود.

مدیران باقی‌مانده در وزارت ارتباطات از زمان او بهترین دوران کاری خود را همکاری با غرضی توصیف می‌کنند و در سوی دیگر ماجرا برخی او را بداخلاق‌ترین مدیر توصیف می‌کنند. با همه این تفاسیر او در رقابت‌های انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری کشور وجهه‌ای از خود باقی گذاشت که شاید هیچ‌کس شایعه‌های بداخلاقی او در دوران جوانی در وزارت ارتباطات را باور نکند. او به همین دلیل هم ما را به حسن خلق دعوت کرد و با خواندن یک بیت از شعرهای حافظ مصاحبه‌اش را با ما خاتمه داد. متن خواندنی ذیل حاصل گفت‌و‌گوی ما با او درباره وقایع‌نگاری راه‌اندازی اولین شبکه تلفن همراه در کشور در زمان وزارت او است.

---

زمانی که شما وزیر وقت پست‌، تلگراف و تلفن در دولت سازندگی بودید، نسبت به ورود موبایل به کشور اقدام کردید. چه شد که چنین تصمیمی گرفتید؟

وقتی در سال 64 وارد وزارت ارتباطات شدم، تکنولوژی‌ها قدیمی بود. من در آن زمان مهندس برق بودم و با حوزه کاری‌ام آشنایی داشتم و تلاش کردیم موانع توسعه را برداریم.

موانع برای سرویسی غیر از موبایل؟

برای آوردن فاکس در کشور هم مقاومت می‌کردند. به من می‌گفتند غرضی، این همه آدم بیکار در کشور است، بیا دست آنها را بگیر و بده نامه ببرند. هم وزارت اطلاعات و هم وزارت ارتباطات با آن مخالف بودند. زمان زیادی برد تا فاکس را بیاوریم. نیروهای قدیمی وزارتخانه خودمان هم با ورود تکنولوژی‌های جدید مقاومت می‌کردند. چهار، پنج سال مقاومت شد تا آشنایی با تکنولوژی انجام شود. چون سیستم از شانگهای تا انگلیس قابل استفاده بود، فی‌الفور وارد کردن آن به کشور را پذیرفتم و از سال 65 تا 68 که موبایل وارد شد، تا سال 70 مقاومت‌های زیادی وجود داشت.

چگونه شرایط را تسهیل کردید؟

10 هزار شماره اول که واگذار شد، آشنایی جزئی فراهم شد و کار را راحت کرد، اما مجلس و دولت همچنان مقاومت می‌کردند، به‌خصوص که به‌عنوان ابزار تشریفاتی به آن نگاه می‌کردند. اما در کل سختی‌های آن به پیش‌بینی‌های انجام‌شده و اتفاق‌هایی که افتاد، می‌ارزید. به‌خاطر سختی‌هایی که همکارانم متحمل شدند، از خدا آمرزش می‌خواهم، اما الان بیش از صد میلیون موبایل در بازار وجود دارد و انحصار قیمت و سیاست شکسته شد. در اولین دور واگذاری توجهی به اتفاقاتی که بعدها در بازار افتاد، نداشتیم و تنها ثبت‌نام کردیم، اما بعدها شنیدم برخی شماره‌ها گران خرید و فروش می‌شود. بعدها قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان برای تلفن همراه باعث تاسفم شد، چون موجب رانت و تورم بود.

می‌گویند روی شبکه تلفن همراه اولین صدایی که ضبط شد، صدای شما بود...

اتهام است، من علاقه‌ای به این کارها ندارم. یک کسی یک چیزی گفته است؛ بگذارید حرفش را بزند اما حرف من را هم بشنوید که این اتهام است.

شما اولین بار کجا با مفهوم موبایل آشنا شدید؟

من در سال 61 که وزیر نفت بودم، در امارات دیدم که دستگاهی پشت ماشینی نصب است که علامت اطلاعاتی می‌دهد. سوال کردم، گفتند یک نوع تلفن موبایل است و در ایران هم هست. پرسیدم در ایران چگونه هست؟ گفتند پشت جیپ‌های ارتشی دستگاه‌هایی دارید که با هم ارتباط می‌گیرند، اما آنتنی که از جیپ بیرون می‌آمد خیلی بلند بود و شاید تا چند متر می‌رسید. آنچه در امارات دیدم نوع پیشرفته آن چیزی بود که در ایران داشتیم و بهتر عمل می‌کرد. کلمه موبایل را آنجا در امارات از زبان یک مسئول نفتی که با آن جلسه داشتیم، شنیدم. من سال 64 به وزارت پست، تلگراف و تلفن آمدم و این کلمه در ذهنم بود و جویا بودم تا وقتی که در سال 66 در ژاپن، وزیر ژاپنی من را برای تشریح توسعه ارتباطی دعوت کرده بود. او به من گفت تو قبلا کجا بودی، گفتم من وزیر نفت بودم و الان در وزارت پست، تلگراف و تلفن هستم. ایشان به من گفت تو بر دو بال تمدن سوار هستی؛ یکی انرژی و یکی ارتباطات؛ این حرف جان‌داری برای اداره کشور است. آنجا من انواع پیشرفته‌تری از سیستم‌های موبایل را دیدم اما هنوز ژاپنی‌ها GSM را قبول نکرده بودند. در همان سال 66، GSM را در منطقه آسیا و اروپا به‌عنوان اصلی‌ترین واحدی که می‌تواند میلیاردها تلفن را به هم متصل کند، پذیرفته بودند.

شما همزمان با توسعه تکنولوژی موبایل در دنیا نسبت به راه‌اندازی و عرضه آن در ایران اقدام کردید...

ما بحمدا... در وقت مناسبی این کار را انجام دادیم و درست هم از آب درآمد. من یک‌بار به سوییس رفته بودم و در خارج از شهر آنجا موبایل سوییس را تست کردم. دیدم آنتن نمی‌دهد و گفتم اینکه آنتن ندارد، گفتند همه‌جا که ایران نیست، اینجا سوییس است و هنوز سرمایه‌گذاری نشده است. در این حد هم اختلاف میان توسعه و سرمایه‌گذاری بین کشور ما با دیگر کشورها بود؛ چون مردم ایران به‌شدت نوگرا هستند و به‌دنبال اینکه ببینند در عالم چه می‌گذرد. طبق کلام پیامبر (ص) هم اگر علم در ثریا باشد، عجم یا همان ایران به‌دنبال آن می‌رود. من این موضوع را با گوشت و پوست و استخوانم درک کردم که مردم به دنبال نوگرایی هستند. من در تمام عمرم توسعه را از طریق مردم هم در برق، هم در گاز و هم در مخابرات و نظام مهندسی یاد گرفتم. مردم دنبال چیزهای نو هستند و من هم چیزهای نو ارائه کردم و مردم همت کردند و سرمایه‌هایشان را در اختیار دولت گذاشتند و این کار به نحو بسیار مطلوبی انجام شد.

در زمان برگزاری انتخابات شما مرتبا می‌گفتید نسل سوم و چهارم تلفن همراه نیامده است و یکی از برنامه‌های توسعه‌ای خودتان را روی این بخش گذاشته بودید. نسل سوم را اپراتور سوم قرار است ارائه کند، منظورتان از نیامدن...

تعداد مشترکان اپراتور سوم در حدود 500 هزار نفر است و نتوانستند توسعه بدهند. من کاری به اینکه چه کسی و چه وقتی این کار را می‌کند، ندارم. مدنظر من توسعه نیروی انسانی است. اگر نسلی را که امروز در سنین بلوغ هستند با این وسایل آشنا نکنیم، در سنین‌ میانسالی و کهنسالی موفق نمی‌شوند زندگی‌شان را درست اداره کنند. شما باید جوان‌‌‌ها را به‌سرعت وارد نسل‌های جدید توسعه‌ای در همه زمینه‌ها بکنید؛ یعنی در زمینه ساخت‌وساز، در زمینه اقتصاد، در زمینه شبکه مخابراتی، در زمینه شبکه تجارت و در زمینه دولت الکترونیکی، هرچه دیرتر شود، یک نسل را از دست می‌دهید و بعد نسلی که از دست برود، یعنی نسل 40 ساله و 50 ساله به بعد نمی‌تواند اینها را استفاده کند و از معادل نسل خودش در اروپا و آمریکا و آسیا عقب می‌افتد. من تاکیدم بیشتر این است که خیلی سریع‌تر مردم را با مبانی توسعه‌ای آشنا کنیم و اگر رسانه‌‌ها موفق شوند مسئولان را مجاب کنند، کار امروز را به فردا نیندازند، صواب دنیا و آخرت را می‌برند.

فکر می‌کنید این تعویقی که افتاده چقدر به بخش توسعه خسارت وارد می‌کند؟

در بخش توسعه به‌صورت فیزیکی قابل حساب نیست، یعنی من حداقل کسانی را نمی‌شناسم که آن را به‌صورت فیزیکی حساب کنند. من به‌صورت انسانی می‌بینم که نسلی نسبت به نسل معادلش در ژاپن، آمریکا، کره جنوبی، در چین یا سنگاپور عقب‌افتاده است، یعنی آموزش شما خیلی عقب است. یک آدم در اروپا و آمریکا به سن 18 سالگی که می‌رسد، مهارتی دارد که می‌تواند وارد بازار کار شود. اما در اینجا جوانانی را می‌بینید که در 27 سالگی نه‌تنها مهارتی ندارند، بلکه باید تازه آموزش ببینند. این خسارات قابل محاسبه نیست و عواقب آن خیلی سنگین است. این مسائل ملت را از توسعه بازمی‌دارند.

یکی از بزرگ‌ترین و اولین طرح‌های بازاریابی در زمان شما اتفاق افتاد، همان طرح یک مساوی با 55. این اولین مدل بازاریابی در زمان شما است. در این مدت که از این بازار کنار نشسته بودید و حوزه را رصد می‌کردید یا به‌عنوان یک مشتری بودید، نظرتان در مورد مدل‌های بازاریابی چیست؟ آیا تله‌کام توانست به آن سطح طبیعی در دنیا برسد؟

هر روز یک مساوی با 55 است. این را من اختراع نکردم. بزرگی در وزارت پست و تلگراف و تلفن در بخش ارتباطات و روابط عمومی به نام آقای ابوالفضلی کار می‌کرد که وقتی دید ظرف یک‌سال معادل 55 سال کار شده، از استعداد شخصیتی خود استفاده کرد و این طرح را درست کرد و به ما نشان داد و ما هم عمل کردیم. واقعا یک سال معادل 55 است. شما دنیا را می‌شناسید و می‌دانید مثلا زمانی در ایران هر خانه‌ای یک تلفن داشت، صدرالاشراف بود و به‌تدریج این صدرالاشرافی نزول کرد و امروز 100 میلیون تا 120 میلیون تلفن در بازار وجود دارد. هر روز باید یک مساوی با 55 باشد و هر روز اتفاقی در دنیا می‌افتد که شما از آن عقب می‌افتید. هر روز منفعتی از شما سلب می‌شود. بازاریابی نتیحه یک کلمه است، شما باید نیاز مردم را برآورده کنید. بازار خود حرکت می‌کند، ولی اگر خواستید تبلیغ کنید، مردم نسبت به تبلیغ عکس‌العمل نشان می‌دهند. آنچه امروز گوگول را به این سطح رسانده، شبکه مخابراتی را به اینجا رسانده و ده‌‌ها میلیون جوان فعال در سطح ایران شرکت‌های متنوع درست کردند، نتیجه تبلیغات نیست؛ نتیجه برآورده کردن نیازهای عامه مردم است که به دست گروه‌های مردم انجام می‌شود. لذا از نظر من بازاریابی به‌صورت غربی فقط برای تبلیغ اجناس منفور است، ولی برطرف‌کردن نیاز عامه به‌طوری‌که بتواند تکنولوژی زندگی را راحت کند و هزینه را پایین بیاورد، مطلوب عام و خاص است.

در زمان شما تنها سرویس‌های ارزش افزوده بازار انتظار و انتقال مکالمه بود، اما بعد از آن تحولات عظیمی رخ داد. آیا در مورد بازار ارزش افزوده هم همین نظر را دارید؟

من از اتفاقاتی که بعدا افتاد خبر ندارم، اما آن چیزی که با گوشت و پوست و استخوانم لمس کردم، این است که بهترین تبلیغ رفع نیازهای مردم برای زندگی بهتر و هزینه کمتر است.

بعد از پایان دوره وزارت شما در وزارت پست، تلگراف و تلفن نقدهایی از طرف مدیران بعدی به شبکه ارتباطات سیاری که شما راه‌اندازی کردید، وارد شد. از جمله اینکه شما شبکه را برای حدود 10 هزار مشترک طراحی کردید، اما بعد از آن اصلا بیزینس‌پلنی که برای شبکه نوشته شده بود....

اختلاف نظر بین تکنوکرات‌های مختلف در سیستم‌های دنیا بسیار وسیع است. بعضی وقت‌ها یک گروه از طرفین به‌قدرت می‌رسند و گاهی طرف مقابل، گاهی با هم تعامل می‌کنند و نفع همدیگر را درنظر می‌گیرند. در نفت و برق و سدسازی هم همین‌طور است و در مخابرات هم حتما این اتفاق افتاده است. اینکه من به‌عنوان وزیر گروهی را انتخاب می‌کنم و آنها کاری را انجام می‌دهند با اینکه وزیر دیگری گروه دیگری را انتخاب می‌کند، طبیعی است که تفاوت نظر وجود داشته باشد. در همه جای دنیا هم همین شرایط وجود دارد و باید این قضایا را از آن مسئولان فنی پیگیری کنید.

آیا در کل شما پای آن چیزی که شروع کردید و اشتباهات و اشکالاتش ایستاده‌اید؟

محکم ایستادیم. اگر شما بخواهید در تصمیم‌گیری دچار تفرقه بشوید، میدان جنگ را از دست می‌دهید. بالاخره باید بر مبنایی حرکت کنید. آن مبنا جواب مردم را می‌داد و درست هم بود. عرض می‌کنم بعضی‌ها ایراد بعد از اجرا را آوردند و گفتند آنها اگر شخصیت‌های خیلی معتبری بودند، قبل از اجرا می‌گفتند چون همه آنها در وزارت پست‌، تلگراف و تلفن بودند. ما داشتیم تصمیم می‌گرفتیم و تصمیم عام هم می‌گرفتیم و همه هم مطلع بودند. مثلا بعضی‌ها بعد از 10 سال آمدند گفتند تصمیم 10 سال پیش غلط بوده است که این گفته‌ها به عهده تکنوکرات‌هایی است که با هم معارض هستند و البته این روند در هر سیستمی هم وجود دارد.

در زمان وزارت شما دو پروانه اپراتوری استانی، یکی در کیش و یکی هم در اصفهان واگذار شد که در اواخر دولت آقای هاشمی اتفاق افتاد. بعد از آن صدور پروانه‌های اپراتوری استانی متوقف شد و فقط آن دو تا باقی ماندند. علت اینکه آنها را استانی واگذار کردید چه بود؟ هیچ‌وقت هیچ‌کس درباره دلیل واگذاری استانی پروانه اپراتوری آنها توضیحی نداد و اینکه چه طرح تجاری درخصوص آن وجود داشت؟

من اصلا اعتقادم نسبت به اداره کشور این است که استان‌ها را براساس ضوابطی مستقل از تصمیم‌های سراسری اداره کنیم. معتقدم که مجلس باید قانون بنویسد و وزیر باید قانون را اجرا کند، قانون باید حاکم باشد اما مخالف این هستم که همه کارها باید به‌صورت متمرکز و بنابر دستور وزیر انجام شود. من وقتی قانون شرکت‌های مخابرات، گاز و توسعه نظام‌مهندسی را  می‌نوشتم، آن را طوری تنظیم کردم که استان‌‌ها خودشان بتوانند تصمیم بگیرند؛ به‌طوری‌که استان‌‌هایی که دارای قابلیت بالاتری بودند و زودتر تصمیم می‌گرفتند بقیه هم تبعیت می‌کردند.

در آن صورت جزیره‌های مدیریتی استانی به‌وجود نمی‌آمد که شاید خودمختار رفتار می‌کردند.

چون تابع قانون هستند، قانون فصل‌الخطاب است. قانون به آنها اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند. من به‌عنوان کسی که کاندیدای ریاست‌جمهوری بودم، عرض ‌کردم که استاندارها را مردم استان‌ها انتخاب کنند. برای اینکه استان‌ها آباد شوند، نه اینکه یک دولت بیاید یک استاندار را آنجا بگذارد که حالا بتواند یا نتواند کار کند. من در توسعه کشور معتقد به تصمیم‌گیری‌های مرحله‌ای و محلی بیشتر هستم. قانون باید عام باشد و مدیران بتوانند تصمیم بگیرند.

الان تالیا به‌عنوان پیمانکار مخابرات در بازار حضور دارد، ایرانسل به‌عنوان اپراتور دوم تلفن همراه بازار انحصاری را از بین برد و اپراتور سوم که هنوز به‌صورت گسترده کار نکرده است، برای توسعه بازار فعالیت می‌کند. فعالیت آنها را چگونه تحلیل می‌کنید؟

من خیلی به وقایع بعد از خودم نپرداختم. هر کجا رفتم، گذاشتم در اختیار آنها باشد. وقایع بعد از خودم را دنبال نکردم و مدیران را برای تصمیم‌گیری آزاد می‌گذارم و دخالت نمی‌کنم.

چرا همه کسانی که در زمان شما مدیر بودند و کار می‌کردند، می‌گفتند شما بداخلاق بودید؟ این خصیصه مدیریتی شما هنوز هم وجود دارد؟

وا... نمی‌دانم. به خودم زیاد نمی‌گفتند یا جرات نمی‌کردند.

از قندان پرت‌کردن در جلسه شورای معاونان گرفته تا سیاست‌های مدیریتی خودتان؟

به نظرم باید گوینده این حرف‌ها را پیدا کنید. اینکه من قندان پرت کرده‌ام یا مشابه آن، ‌احتمالا کسانی از من ناراضی بوده‌اند که چنین حرف‌هایی زده‌اند. بداخلاقی هم مربوط به این بوده است که من تمامی زمینه‌های کار را فراهم می‌کردم، پول، قانون، امکانات و بعد سه‌شنبه‌ها در مخابرت و پنج‌شنبه‌ها در پست از صبح ساعت 7 می‌نشستیم تا ظهر و گزارش‌کارهای انجام شده را می‌خواستم. می‌گفتم پول که دارید، تکنولوژی که دارید، امکانات که دارید، چرا کار را انجام نمی‌دهید؟ بعضی‌ها کار برایشان سخت بود. بعد وقتی گزارش نمی‌دادند و می‌گفتیم چه مسئله‌ای دارید، بیرون که می‌رفتند می‌گفتند من بداخلاق هستم. اگر بداخلاقی کار را به نتیجه می‌رساند و واگذاری 60 هزار تلفن در سال به یک میلیون می‌رسید، بگذارید بگویند من بداخلاقم. ولی با بداخلاقی هیچ کاری پیش نمی‌رود. حافظ هم شعر خوبی دارد که: به لطف خلق توان کرد صید اهل نظر/ به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را!

اگر کار انجام شده است، با زور، بداخلاقی و دعوا نبوده است. وقتی کار انجام می‌شود که به لطف و با حسن خلق و با امکانات و به دلبری انجام ‌شود. چون کار انجام شده است، ‌این خصوصیات در آن بوده است.

چه کاری کردید که مدیران دوره شما وقتی عنوان مدیران غرضی را به آنها می‌دهند، چشمان‌شان از این توصیف برق می‌زند؟

خیلی حرف‌های مثبتی زده می‌شود، اما چون در مورد من است، خیلی گوش نمی‌کنم و خدا را خوش نمی‌آید که آدم از زبان دیگران خوبی‌های خودش را بشنود. ما اصفهانی‌ها خصوصیتی داریم که اگر کسی کار خوبی کرد، صلوات می‌فرستیم ولی هرگز تعریف اشخاص را در حضورشان نمی‌کنیم. شما هم این را فراموش کنید. ولی اجازه بدهید آنهایی که می‌گویند قندان ‌پرت کرد یا بداخلاق بود، با خودشان همچنان این تصور را داشته باشند. مانند این است که می‌گویند اولین پیغام‌‌های روی شبکه موبایل با صدای خود من است. البته کسی که 20 یا 25 سال در این کشور دارای سمت بوده است،‌ می‌خواهید 10، 20 یا 100 نفر معارض نداشته باشد؟ بگذارید جامعه آزادی خودش را داشته باشد.

توصیه‌تان برای وزیر بعدی که قرار است در این حوزه شروع به کار کند،‌ چیست؟

توصیه من این است که تمدن امروز بر دو بال انرژی و ارتباطات سوار است و انشاءا... بال ارتباطات توسط وزیر ارتباطات بعدی توسعه بسیار خوبی داشته باشد.

مدیرعامل باشگاه ملوان: همراه اول بین ما و پرسپولیس تبعیض قائل شد و عدالت و انصاف را رعایت نکرد

مدیرعامل باشگاه ملوان انزلی، گفت: همراه اول بین ما و پرسپولیس تبعیض قائل شد و عدالت و انصاف را رعایت نکرد.
 
صادق درودگر در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ما پیش از آغاز سال جدید یعنی در سال 91 به همراه اول و جناب صدوقی مدیرعامل ارتباطات سیار همراه اول نامه نوشتیم و درخواست سامانه هواداری کردیم اما بعد ازگذشت بیش از شش ماه هنوز به ما این سامانه داده نشده است اما پرسپولیس خیلی راحت این سامانه را گرفت. نمی‌دانم بین باشگاه‌ها و ارتباط آنها با شرکت‌ها قوانین حاکم است یا برخی روابط به جای ضوابط حاکم شده است.
 
وی ادامه داد: ما باشگاهی هستیم که از ارتباطات دولتی بهره‌ای نداریم. بنابراین خواهش می‌کنیم که عدالت و انصاف رعایت شود و بین باشگاه‌ها تبعیض قائل نشوند تا ما هم بتوانیم با هوادارانمان ارتباط داشته باشیم.
 
درودگر تاکید کرد: همراه اول شعارش این است که همراه همه است اما ظاهراً‌ با برخی همراه‌تر است.