متفاوت بودن G2 به این دلیل است که این گوشی ۱۳ مگاپیکسل و فناوری OIS را در طراحی باریک و بدون لنز تولیدکننده دارد. امکاناتی مانند وضوح برتر و فوکوس خودکار چندنقطهای (Multi-point AF) همه چیز را در فوکوس نگه میدارد؛ درست مثل یک دوربین دیجیتال و مستقل با عملکرد اشاره کن و عکس بگیر (point-and-shoot).
رئیستان با عصبانیت شما را صدا میزند. درحالیکه وارد دومین فصل فروش شدهاید و قرار بود همه چیز به خوبی پیش برود، فروش 15 درصد کاهش یافته است. رئیستان انتظار دارد همه چیز را به سرعت به حالت اول برگردانید. راه حل این کار استفاده از بازاریابی ترویجی است که قبلاً به نام «فروش فوقالعاده» شناخته شده بود. بسیاری از مدیران فکر میکنند فروش فوقالعاده یعنی کاهش قیمتها برای فروش بیشتر. ولی بازاریابی ترویجی میتواند شامل تعدادی از اهداف استراتژیک مانند هدفگیری بخشهای بازاری خاص، گسترش تصاویر برند، پشتیبانی از ابتکارات استراتژیک و افزایش فروش باشد.
بازاریابی ترویجی از تاکتیکهای انگیزشی، برای افزایش فعالیتهای توزیعکنندگان کالا، نمایندگان فروش و مشتریان یا مصرفکنندگان نهایی استفاده میکند. زیبایی ترویج فروش در این است که این روشها نتایج سریع و اغلب قابل اندازهگیری ایجاد میکنند. ترویج به طور ذاتی با تشویق افراد برای خرید کالا، شرکت در قرعهکشیها یا بریدن کوپن گره خورده است.
قبل از آنکه به رئیس خود پاسخ بدهید و راهحلی برای خروج از پریشانی سازمان ارائه دهید، به خاطر داشته باشید که موفقیت هر ترویجی به کیفیت اجرای آن بستگی دارد. اگر فروشندگان نهایی شما درک نکنند که راهکار نقطه فروش چطور کار میکند بهترین تلاشهای شما میتواند بیهوده باشد. در یک طرح مناسب ترویج فروش مواردی مانند تولید، عملیات، توزیع، فروش و غیره در نظر گرفته میشوند. گام اول، درک اهداف برند، کالاها، پیشنهاد فروش منحصربهفرد و مشتریان شما میباشد.
شما برنده شدهاید! قرعهکشی و مسابقاتمسابقات هنوز ابزار ترویج مهمی هستند، حتی اگر استفاده از آنها با وجود جوایز بزرگ یک میلیون دلاری، بختآزماییهای بیارزشی به نظر برسد. این مسابقات برنامههایی نظیر مشخص شدن سریع برندگان با باز کردن بستهبندی محصول، مقایسه دو عدد که یکی توسط فروشنده اعلامشده و دیگری در محصول درجشده، جمع کردن چند مورد از داخل جعبه محصولات در خریدهای مکرر، برنامههای داخل فروشگاهی، مسابقات تلفنی رادیویی، شماره کدهای اینترنتی و موارد دیگری از این قبیل را در بر میگیرد. میتوانید جوایزی بسیار کوچک یا یک جایزه بزرگ داشته باشید. به طور ایده آل، میتوانید تعدادی جایزه کوچکتر و یک جایزه اصلی داشته باشید. برای ارزش ترویجی میتوانید، بر یک جایزه چشمگیر به جای تعداد زیادی از جوایز کوچک تمرکز کنید. فست فودها استثناء هستند؛ بسیاری از افراد در قرعهکشیهای فست فود شرکت میکنند تا برنده یک وعده غذا شوند.
قرعهکشیها و مسابقات میتوانند زمانی که شما هیچچیز جدیدی برای تبلیغ ندارید، توجه افراد را به محصول جلب کنند. در صورت مدیریت مناسب، این روشها میتوانند تلاشهای برند سازی استراتژیک شما را تقویت کنند. قرعهکشیها و مسابقات میتواند به ساخت فهرستی از علاقهمندان کمک کند. از این فهرست میتوان در برنامههای بازاریابی بعدی استفاده کرد.
جلب افراد در محل فروش محصولاتترویج در محل فروش، میتواند با به نمایش گذاشتن اطلاعات طراحیشده انجام شود و توجه مشتری را جلب کند. این نمایشهای خارقالعاده میتواند مسابقهای در ارتباط با یک واقعه ورزشی مهم یا پیشنهاد ترویجی برای تقویت تصویر کالا در ذهن مشتری باشد. این نوع ترویج بر فروشندگان متکی است و آنها هستند که باید اعلامیه را در مکان مناسبی از فروشگاه در معرض دید قرار دهند. با تبلیغات مناسب، فروشندگان را ترغیب کنید تا از برنامه ترویجی حمایت کنند.
پس دادن: بازگرداندان بخشی از مبلغ خرید یا استرداد وجهخردهفروشان اتومبیل بازگرداندان بخشی از مبلغ خرید را دوست دارند زیرا مشتریان را جلب میکند و به مدیریت مازاد انبار کمک میکنند. بجز در صنعت اتومبیل، مصرفکنندگان دیگر ممکن است علاقهای به این موضوع نداشته باشند. مشتریان امروز به دنبال لذت آنی هستند و اغلب صبر لازم برای انجام مراحل دریافت بخشی از مبلغ خرید را ندارند. در صورتی که پیشنهاد استرداد وجه یا کاهش قیمت مبتنی بر عملکرد گذشته را بدهید ممکن است از «فروش هدایتشده به وسیله کاهش قیمت» که مشتریان هرگز آن را دریافت نمیکنند، سود ببرید. این روش میتواند هزینههای برنامه را کاهش دهد. این کار را به کمک کاهش دفعات ارائه پیشنهاد کاهش قیمت، اجرای آن هر بار فقط در یک منطقه، تنظیم تاریخ انقضاء زودهنگام، درخواست خریدهای چندگانه و تنظیم محدودیت یک عرضه به هر خانواده، انجام داد. برخی خردهفروشان در برابر استرداد وجوه به دلایل مختلف مقاومت میکنند. برخی احساس میکنند که این کار با برند سازی قیمتهای پایین متناقض است درحالیکه بقیه باور دارند که استرداد وجوه از ارزش تصویر ذهنی سطح بالا میکاهد.
در صورتی که هر کسی بازپرداخت 5 دلاری ویدئو چاپشده بر روی جعبه غلات صبحانه را بازخرید کند، مدیر برند ممکن است اخراج شود و ترویج منجر به ورشکستگی گردد.
بازپرداخت وجه توسط تولیدکننده و خردهفروش مثل حبوبات در بازی گل یا پوچ میتواند به هم بریزد. این دو ممکن است به نیروهایی برای ارائه پیشنهادات مختلف به طور همزمان تبدیل شوند.
سؤال این است که چطور کالاها یا خدمات خود را به صورتی جذاب برای مشتریان، کانالهای توزیع، دلالان یا هر کسی که شما میخواهید محصولات خود را بدون اختلال در فرایند به آنها بفروشید، تخفیف بدهید.
هر کسی میتواند قیمت را بشکند. سؤال این است که چطور این کار را انجام دهیم که فروش کالای بیشتر و سود بالاتری را در پی داشته باشد.
پیشنهادهای تخفیفهر شرکتی میتواند با ارائه تخفیف نامناسب به درماندگی برسد. سؤال این است که چطور تخفیف بدهیم که باعث فروش شده و سود بالاتری ایجاد کند. خریداران به تخفیفات، به سه روش پاسخ میدهند:
• ممکن است استفاده بیشتر از محصول را انتخاب کنند.
• ممکن است راههای جدیدی برای استفاده از محصول بیابند.
• ممکن است کالا را برای استفاده آتی ذخیره کنند.
تخفیفات ممکن است علاقهمندان را تشویق کند تا اولین خرید خود را انجام دهند. فرض نکنید که هزینههای تخفیف را با حجم بیشتر فروش جبران خواهید کرد. در استفاده از تخفیفها دقت کافی به خرج دهید از آنها به طور متعادل استفاده کنید.
وفادار ساختن مشتریانبرنامههای وفادار یکی از روشهای بازاریابی ترویجی است که به شدت در حال رشد است. مطالعات نشان داده است که خریداران وفادار برای کسبوکار شما سود بیشتری ایجاد میکنند. برنامههای وفادارسازی از 4 مرحله تشکیلشدهاند: ثبتنام از مشتریان، جمعآوری و پردازش دادهها، برقراری ارتباط با آنها برای ایجاد روابط و در نهایت ارزیابی و تقویت برنامه وفادار سازی. جایگزینی مشتریان قدیمی با جدید هزینهبر است اما برنامههای وفادار سازی هم به همین ترتیب است. وقتی برنامه وفادار سازی را شروع میکنید، پایان دادن به آن بسیار دشوار خواهد بود. این توصیهها را به خاطر داشته باشید:
• با درگیر کردن افراد در تست محصولات جدید و فروشهای مختص اعضا، کاری کنید تا شرکتکنندگان در برنامه احساس خاص بودن کنند.
• در هنگام انتخاب میان جوایز یا پرداخت نقدی، به خاطر داشته باشید که جوایز از ارزش درک شده بالاتری نسبت به پول نقد برخوردار میباشند.
• برنامههایی با پاداشهای خوشایند و به دست آوردنی خلق کنید. هر هدفی باید جذاب و به طور محسوس قابل دستیابی باشد.
• بر جوایزی تمرکز کنید که برای مشتریان جذاب است، ولی بعید است خودشان آن را بخرند.
• با تولیدکنندگان، خردهفروشان، شرکت پست مستقیم یا بازاریاب اینترنتی متحد شوید تا بتوانید جوایز را بیشتر کرده و منابع خود را تکمیل کنید.
ارائه نمونه محصولاتدر گذشته زمانی که به خوار و بار فروشی میرفتید، ممکن بود یک آب نبات نعناعی یا مقداری ترشی تازه دریافت کنید. فروشنده میدانست که ارائه نمونه، شانس او را در فروش افزایش خواهد داد. امروز، بازاریابها میدانند که یکی از بهترین راهها برای ترغیب افراد به استفاده از محصولی جدید، این است که اجازه بدهند آن را امتحان کنند. بنابراین ارائه نمونه محصول به دلیل کارآمد بودن، رو به افزایش است. به عنوان مثال قهوه استارباکس تنها یک برند منطقهای بشمار میرفت تا اینکه برنامه ارائه نمونه محصول در شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز آغاز شد. استارباکس به سرعت محبوب شد. همانند استارباکس، ارائه نمونه محصول، مخصوصاً زمانی که کالای شما جدید یا بهبود یافته است به طوری که مشتری تفاوت محسوسی را تشخیص میدهد، بسیار کارآمد است. در صورتی که محصول شما نظیر برخی پمادهای پوستی، قبل از اینکه فواید آن کاملاً احساس شود واقعاً لازم است چند بار استفاده شود، از ارائه نمونه محصول بپرهیزید.
همچنین ارائه نمونه محصول کمک میکند دریابید که چه مشتریانی به آن علاقهمند خواهند شد. اجازه دهید مشتریان بگویند که محصول مناسب آنها هست یا نه. از ارائه نمونه محصول برای از بین بردن بدنامی یا ضربه زدن به رقیبی مشهور استفاده کنید. ترغیب افراد به امتحان کردن محصول، میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
بازاریابی رویدادیبرخی برنامههای ترویجی به رویدادهای عمده یا مناسبتهای خاصی که مورد علاقه عموم میباشد نظیر المپیک، مسابقات جهانی یا قهرمانی، وصل میشوند. تبلیغات در مسابقات نظیر ترویج شرکت اینتل اینساید، آگاهی را از طریق تلاشهای تلفیقی برنامهسازان و بازاریابان افزایش داد. زمانی که شما با استفاده از یک مکان خاص محصول خود را عرضه میکنید، از علاقه مشتری به آن مکان تکیه استفاده میکنید، مثل تبلیغات در زمینهای فوتبال. این کار مفید است به شرطی که قبول کنید برند شما نقش دوم را در این رویداد ایفا کند. برای صرفهجویی مالی لازم نیست یک حامی مالی رسمی باشید. میتوانید با استفاده محصولات خود، یک تأمینکننده رسمی احتیاجات شرکتکنندگان در رویداد باشید.
اندازهگیری عملکرد برنامه ترویجروشهای گوناگون به شما اجازه میدهد تا عملکرد برنامههای ترویج فروش خود را اندازهگیری کنید. نتایج خود را در مقایسه با سطح فروش معمول در طول یک بازه زمانی چند هفتهای قبل و بعد از ترویج اندازه بگیرید. تعیین کنید که آیا پیشرفتی واقعی داشتهاید یا دستاورد حاصل از ترویج، به وسیله کاهش در طول دوره بدون ترویج، خنثی شده است، یعنی یک بازی بینتیجه.
ترفندهای تجارتشماری از سایر توصیههای مهم بازاریابی برای دارندگان فروشگاه:
• در جستجوی مخاطبان در بند باشید: افراد در صف، آسانسور و دستشویی فرصت فکر کردن به پیام تبلیغکنندگان را دارند.
• کنترل جریان: خردهفروشان مکان محصولات محبوب و سود ده نظیر لوازم آرایش را نزدیک در ورودی تعبیه میکنند درحالیکه قسمتهایی را که خریداران به دنبال آنها میگردند نظیر پوشاک را در بخشهای داخلیتر فروشگاه قرار میدهند. به طور مشابه خواربارفروشان دوست دارند مشتریان ابتدا از میان بخش محصول عبور کنند زیرا آنها میدانند خریداران به خرید سایر اقلام حتی پس از انتخاب سبزیجات خود ادامه خواهند داد. کیفیت محصول پارامتر اصلی مد نظر خریداران برای محک زدن خواربارفروشان میباشد.
• از ویترین بهترین استفاده را ببرید: برای اینکه جنسی سطح بالاتر به نظر بیاید آن را در یک محفظه شیشهای قرار بدهید. برچسب قیمت را بچرخانید در نتیجه خریداران در وهله اول با دیدن قیمت، رانده نمیشوند.
• پیام ضمنی خود را کنترل کنید: شما میتوانید با استفاده از قفسههای حراجی یا نشانهای بزرگ به طور ضمنی به حراج اشارهکنید بدون اینکه واقعاً آن را پیشنهاد دهید.
حتی با وجود کسب سود کامل، اعلام قیمتی بسیار بالا به سادگی به خریداران این احساس را میدهد که این قیمت فروش است.
در چند سال گذشته برنامههای ارتباط پیوسته یا وفادار سازی همان طور که گاهی به این نام خوانده میشوند، یکی از اشکال به شدت رو به رشد در ترویج فروش بودهاند.
در صورتی که چیزی بهتر از یک مشتری وجود داشته باشد، همانا یک مشتری تکراری است. یک حساب سرانگشتی نشان میدهد که به دست آوردن یک مشتری جدید 5 برابر نگهداشتن مشتری فعلی هزینه دارد.
ارائه خدمات عالی به مشتریان، بهرهوری را بهبود میبخشد، باعث ایجاد وفاداری در مشتری میشود و نرخ بازگشت خریداران را افزایش میدهد. بسیاری از شرکتها درباره اهمیت مشتریان آگاهی دارند، اما تعداد کمی از آنها به مشتریان خود خدمات عالی ارائه میکنند. شرکتهایی که سعی میکنند با مشتری در تماس باشند، اغلب اطلاعات نامناسبی را جمعآوری میکنند و آنها را نادرست تفسیر میکنند. برای اجتناب از این اشتباهات، از 14 نکته مهم زیر پیروی کنید. شرکتهای بزرگ این موارد را به کار میبرند تا خدماتی بینظیر به مشتریان ارائه کنند.
1. شغل همهخدماترسانی به مشتریان باید اولویت اصلی همه اعضای شرکت باشد، حتی آنانی که در ارتباط دائمی با مشتریان نیستند. برخی از کارمندان از مواجهه با مشتریان اجتناب میکنند چرا که اینکار را فراتر از حیطه وظایف خود میدانند. اضافه کردن استانداردهای خدمت به بیانیه ماموریت شرکت هیچ کمکی به شما نمیکند مگر اینکه آنها را به کارمندانتان بگویید. یک مطالعه نشان میدهد که مدیران استخدام در کمتر از 21 درصد از مصاحبهها به بیان ماموریتهای شرکت میپردازند و تنها 47.4 درصد از کارگران بیانیه سازمان را دیدهاند.
2. ابتدا به کارمندان بفروشیدارائه خدمات استثنائی به مشتریان از راضی نگهداشتن بهترین کارمندان آغاز میشود. روحیه خوب، نرخ ترک سازمان توسط کارمندان و هزینههای استخدام را کاهش میدهد. روحیه بد به ندرت سربسته باقی میماند. اگر کارمندان یک فروشگاه ناراحت باشند، بسیاری از خریداران به راحتی این موضوع را میفهمند. کارمندان سازمان، احساساتی مثل اشتیاق، بیتفاوتی و عصبانیت را بسیار سادهتر از آنچه مدیران تصور میکنند، انتقال میدهند. ایجاد و حفظ رفتارهای مثبت در کارکنان، در محیط کاری لذتبخش آسانتر است. اغلب در چنین کسب و کارهایی روحیه و دلگرمی بسیار زیادی وجود دارد، چرا که اغلب جاهای خالی مدیریتی با ارتقای کارمندان کنونی پر میشود.
3. فرهنگ شرکتشرکتها با ایجاد فرهنگ مثبتی که کارمندان و مشتریان استقبال میکنند، به اهداف خود دست مییابند. داستان هتل چهار فصل اینگونه آغاز شد که «ایسادور شاپ» در سال 1960 هتل کوچکی را در مرکز شهر تورنتو افتتاح کرد و تاکید شدید او بر خدماترسانی به مشتری به نحوی بود که رقبا برای رسیدن به چنین سطحی مجبور به مبارزه شدید باشند. از میان تاکتیکهای او میتوان به این نکته اشاره کرد که به کارمندان پذیرش هتل مبلغ دو برابر آن چیزی را میپرداخت که برای جذب بهترین افراد لازم است و به مهمانان خدمات بینظیری را ارائه میکرد.
4. بزرگ باشید، کوچک بیندیشیدمردم علاقه دارند از شرکتهای کوچک خرید کنند، دلیل آن چیست؟ تحقیقات نشان میدهد که 90.2 درصد از مشتریان گزارش دادهاند که در فروشگاههای بزرگ احساس دستپاچگی میکنند و اغلب ترجیح میدهند که اگر فروشگاههای کوچک کالا را با قیمت یکسان ارائه میکنند، از این فروشگاهها خرید کنند. «کوچک اندیشیدن» موضوعی کوچک و کماهمیت برای کسب و کارهای بزرگ نیست. شرکتهایی که ریشه اولیه آنها در شهرهای کوچک بوده است اغلب توانستهاند که به راحتی، ارتباط فردی خاص را با مشتریان ایجاد کنند.
5. تجربه کلی مشتری: قبل از فروش، در طول فروش و بعد از فروشمشتریان توقع دارند در هر مرحله تحسین آنها را برانگیزید. آنها عاشق فروشگاههایی با ظاهر خیرهکننده هستند که فروشندگانی باهوش داشته باشد و خدمات پس از فروش استثنایی ارائه کند. بسیاری از افراد در ابتدا بر اساس جو و ظاهر فروشگاهها تصمیم به خرید میگیرند. همچنین تبلیغات میتواند کیفیت و تمایز را به مشتری انتقال دهد. اما بدانید که ابزار تبلیغاتی که از آن استفاده میکنید میتواند اهمیتی همپای خود پیام داشته باشد. برای مثال، بسیاری از خوانندگان روزنامه، کاغذهای تبلیغاتی داخل روزنامهها را بر اساس کیفیت کاغذ آن ارزیابی میکنند. صاحبان فروشگاههایی که در آگهیها نمایش داده میشوند ممکن است اعتباری بیشتر از هنرپیشهها داشته باشند. سرانجام بیان حقیقت در تبلیغات موردی است که حتما باید رعایت شود. مدیرانی که بر موجود بودن کالاهای تبلیغشده در بازار تلاش نمیکنند، به ادامه کسبوکار صدمه میزنند.
یعنی کالایی تبلیغ میشود ولی آن کالا در انبار موجود نیست و مشتریان برای دریافت آن باید روزها در انتظار باشند.صاحبان فروشگاههایی که از تعداد کارمندان خود میکاهند ممکن است از نتایج مشابهی متاثر شوند. مشتریان دوست دارند در فروشگاهها به گشت و گذار بپردازند اما برای پیدا کردن کالای مورد نظرشان به همراهی فروشندگان نیز احتیاج دارند. وقتی کسی در انتخاب کالاها به آنها کمک نمیکند، گردشکنندکان در فروشگاه به خریداران تبدیل نمیشوند.
6. ارتباط فردیهیچچیز حتی اینترنت جایگزین خدماترسانی فردی نیست. مصرفکنندگان بر این عقیدهاند که در واقع وب، مانع ارائه خدمات میشود. آنها دوست دارند هنگام خرید با یک انسان صحبت کنند و از او کمک بگیرند. علاوه بر آن، 67.2 درصد از افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتهاند، عنوان کردهاند که در ازای دریافت خدمات مناسب حاضر به پرداخت 10 تا 20 درصد هزینه بیشتر برای یک کالای خاص هستند. به عبارت دیگر شرکتهایی نرخ بالای بازگشت سرمایه خواهند داشت که بتوانند کارمندان ماهری را برای تعامل با مشتریان استخدام کنند. یک نظرسنجی در این زمینه نشان میدهد که 85 درصد از مشتریان رستورانی که کارمندان آن، مشتریان را به نام میخوانند و غذای آنها را سرو میکنند، از «تجربه شام» لذت بیشتری میبرند.
7. همه چیز به زمان بر میگرددزمان برای مصرفکنندگان ارزش زیادی دارد و امروزه زمان کمتری صرف خرید میشود. مدیران شرکت اپل این مشکل را بدین گونه حل کردهاند که کارمندان فروشگاه خود را به اسکنرهای دستی مجهز کردهاند که به آنها این امکان را میدهد که عملیات فروش را در هر مکانی از فروشگاه و نه تنها در باجههای مخصوص پرداخت پول انجام دهند. یک کمپانی فروشنده خودرو لکسوس در نیوپورت بیچ، کالیفرنیا، امکانات خدماتی را به وجود آورده است که برای تعمیر 100 ماشین کافی است و در نتیجه تمامی خدمات هر اتومبیل در کمتر از یک ساعت انجام شود. مشتریان هیچگاه بیش از یک ساعت معطل نمیشوند.
8. تمرکز بر خدمات به جای محصولاتگاهی شکست شرکتهایی که مسیری اشتباه را طی میکنند ناشی از تمرکز صرف بر فروش محصولات به جای تاکید بر خدماترسانی به مشتریان است. خردهفروشان خبره میدانند که جو فروشگاه به اندازه طبقهبندی کالاها مهم است.
9. وقتی قیمت تعیینکننده استشرکتهایی که تنها سر قیمت رقابت دارند، برای گسترش وفاداری مشتریان مبارزه میکنند. قیمت کم میتواند به شهرت طولانی مدت شرکت و عملکرد مالی کوتاه مدت آن صدمه بزند. برای مثال، بسیاری از کسبوکارها در حوزه خطوط هوایی و سوپرمارکتها تخفیفهایی میدهند که میتواند حاشیه سود آنها را فرسوده کرده و کاهش دهد. برخی از شرکتهای موفق خدمات عالی را ارائه میکنند درحالیکه از کاهش قیمتها جلوگیری میکنند.
10. گروه های چندگانه مشتریانبسیاری از شرکت های خدماتی بزرگ مشتریان متنوعی دارند. اگرچه همه مشتریان شایسته برخورد احترام آمیز هستند، اما در کسبوکارهای کوچک این مدیران هستند که انتخاب میکنند کدامیک از مشتریان را با برنامههای تشویقی ذوقزده کنند. آنها سودمندترین ارتباطات را با مشتریان برقرار میکنند.
11. برای کسب رضایت مشتریان برنامه بلندمدت داشته باشیدشرکتهایی که برای رسیدن به هدفهای مالی کوتاه مدت تلاش میکنند، از رسیدن به اهداف طولانی مدت در ارائه خدمات استثنایی به مشتریان بازمیمانند. وقتی کسب و کارهایی که بر خدمات حساس هستند برای دورههای طولانی مدت هدفگیری کنند، بر مشتریانشان که داراییهای کلیدی هستند، تمرکز میکنند. پیشروی کورکورانه برای رسیدن سریع به نتایج مالی، عواقبی طولانی به دنبال خواهد داشت. شرکتهایی که تخفیف زیاد قائل میشوند، با ریسک ارائه خدمات بیارزش و از دست دادن مشتریان روبهرو هستند.
12. قدرت برند سازی قویمشتریان به برندهایی وفادار هستند که با ویژگیهای مثبتی که در جستجوی آن هستند، هم خوانی داشته باشند. با برند سازی قوی، حتی کالاهای معمولی میتوانند طرفداران زیادی به دست آورند. سس گوجهفرنگی یک کالای معمولی است اما شرکت هاینز سهم عظیمی از بازار سس گوجهفرنگی آمریکا را به خود اختصاص داده است و این را مدیون چند دهه بازاریابی قوی و موثر میداند. مبنای استراتژیهای بعضی از برندها، ماموریت کاریشان هستند. برای مثال، برند چهارفصل «عهدی» دارد مبنی بر اینکه هر مشتری بهترین تجربه ممکن از اقامت در یک هتل را در این هتلها به دست آورد. استراتژی برندها باعث تبلیغات موثر دهان به دهان میشود که اغلب قویترین روش ممکن است.
13. ارزش مشترینگهداری مشتریان کنونی سودمندتر از جذب مشتریان جدید است. حفظ و نگهداری مشتریان به خدمات فوقالعاده بستگی زیادی دارد. شرکتها برای تبلیغات، ارتقای فروش و سایر ابزارهای بازاریابی هزینه میکنند تا خریداران جدید را جذب کنند. یک دلال ماشینهای دست دوم دریافت که میزان فروشش به مشتریان جدید بسیار کم است و جوابگوی هزینه او برای برنامههای بازاریابی و ترغیب مشتریان جدید نیست؛ بنابراین، مجددا بر مشتریان قدیمی تمرکز کرد. ایجاد کسبوکار تکرارشونده، هزینه جذب مشتریان و تبلیغات را کاهش میدهد. همچنین کسب و کارهای تکرارشونده ارزش شرکت را افزایش میدهند. شرکتهایی که مشتریان تکراری کمی دارند، نسبت به آنهایی که مشتریان تکراری زیادی دارند، قیمتهای بالاتری را پیشنهاد میکنند.
14. تغییر پایدار استنرخ سریع تغییر به این معنی است که استراتژیهای موفق بازاریابی، برای مدت زمان طولانی پاسخگو نخواهد بود. دائما حدسیات خود درباره رفتار مصرفکننده را به عنوان روندهای جدیدی که به آنها نپرداختهاید، تنظیم کنید. برای مثال، مردم وقتی به قصد خرید خارج میشوند، به طرز فزایندهای علاقه خود به خرید از چندین فروشگاه را از دست دادهاند. در نتیجه، خردهفروشان باید توانایی این را داشته باشند که با ارائه تجربیات بهتر خرید به این اطمینان برسند که فروشگاههای آنها اولین فروشگاههایی هستند که مشتریان برای بازدید انتخاب میکنند.