آخرین اخبار روزانه تلفن همراه

آخرین اخبار روزانه تلفن همراه

فروشگاه اینترنتی سیم کارت سروش سامانه 09357505050
آخرین اخبار روزانه تلفن همراه

آخرین اخبار روزانه تلفن همراه

فروشگاه اینترنتی سیم کارت سروش سامانه 09357505050

همراه اول جایگاه اپراتور اول را به ایرانسل واگذار کرده و تنزل جایگاهش ادامه دارد

همراه اول جایگاه اپراتور اول را به ایرانسل واگذار کرده و تنزل جایگاهش ادامه دارد/زیان دهی مبین نت/نوردنا ۰.۴۹درصد سهام همراه اول را خرید
در آستانه ورود همراه اول به بازار دوم بورس، ابهاماتی در خصوص پرداخت 28.1 درصد درآمد به سازمان تنظیم مقررات رادیویی وجود دارد و در صورت محکومیت شرکت همراه اول، این رقم از سود انباشته شرکت کاسته می‌شود.
 
به گزارش فارس، شرکت همراه اول با سرمایه 2064 میلیارد ریال در حال انتقال از فرابورس به بازار دوم بورس اوراق بهادار است.
 
مخابرات ایران به عنوان مالک و سهامدار عمده این شرکت به شمار می‌رود؛ همراه اول سود سال 92 خود را 9696 ریال پیش‌بینی کرده است که نسبت به عملکرد سال 91 رشدی کمتر از 4 درصد داشته است. با این حال در سه ماه اول سال 1391، تعداد سیم کارت‌های اعتباری کاهش بیش از 5.5 درصد داشته است و سیم کارت‌های دائمی نیز تغییری نداشته است.
 
در این میان، وزیر جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از منتفی شده افزایش تعرفه های مکالمه همراه اول خبر داده است.
 
شرکت همراه اول سال ها به عنوان اپراتور ایران و اپراتور اول در حوزه تلفن همراه به شمار می‌رفتاما با آغاز رقابت و حضور رقیب جدید، نحوه تعامل و رقابت دگرگون شد به نحوی که پس از 6 سال، همراه اول جایگاه خود را به عنوان اپراتور اول ایران به رقیب دیگر، یعنی ایرانسل واگذار کرده است.
 
رقابت همراه اول و ایرانسل، با عرضه سیم‌کارت‌های اعتباری و ارزان ایرانسل و حذف تعرفه جابه جایی از سوی ایرانسل آغاز شد و با تنزل جایگاه همراه اول در حال ادامه است.
 
دوران سیم کارت های چند صد هزار تومانی همراه اول به پایان رسیده است و اکنون برای حفظ سهم بازار خود باید رقابت کند؛ ورود رایتل با تکنولوژی جدید نسل سوم موبایل نیز یک رقیب عمده برای همراه اول به شمار می‌رود.
 
بازدهی یکساله
 
در شرایطی که بازده شاخص بورس طی یکسال اخیر از مرز 148 درصد عبور کرده است، بازده همراه اول در همین مدت با احتساب سود نقدی پرداختی تنها 26.8درصد بوده است که از تورم نیز پایین‌تر بوده است.
 
سودآوری مخابرات
 
شرکت مخابرات ایران مالک 30 شرکت مخابرات استانی و ده ها شرکت دیگر است، با این حال بخش اساسی درآمد شرکت از همراه اول است.
 
بر این اساس بیش از 82 درصد درآمد مخابرات از همراه اول است؛ این رقم وابستگی شدید مخابرات به شرکت همراه اول را نشان می‌دهد.
 
زیان دهی زیرمجموعه
 
یکی از مهمترین زیرمجموعه های عملیاتی شرکت همراه اول که در حوزه ارائه خدمات فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، شرکت ارتباطات مبین نت است.
 
شرکت ارتباطات مبین نت دارای سرمایه 1150 میلیارد ریالی است که در سال 91 بیش از 204 ریال به ازای هر سهم زیان دیده است و در سال های پیش از آن نیز زیان‌ده بوده است و زیان انباشته آن از یک سوم سرمایه شرکت فراتر رفته است.
 
پیشتر قرار بوده است که تا پایان سال 1390 بیش از 1500 سایت فنی راه‌اندازی شود، تا پایان سال 1391 تنها 991 سایت راه اندازی شده است که با وجود تاخیر فراوان، شرکت 34 درصد از برنامه قبلی عقب است.
 
سرمایه گذاری نور دنا
 
سرمایه‌گذاری نور دنا با سرمایه 1000 میلیارد ریال و پرداختی علی‌الحساب 1720 میلیارد ریال از سوی همراه اول در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کرده است.
 
هدف این شرکت، استفاده از منابع و نقدینگی مازاد شرکت همراه اول بوده است.
 
با این حال این شرکت بیش از 0.49 سهام شرکت همراه اول را خریداری کرده است؛ بدین ترتیب همراه اول به طور غیرمستقیم مالک 0.49 درصد سهام خود است.
 
نکته قابل توجه پایین تر بودن ارزش بازار همراه اول نسبت به بهای تمام شده در آخرین پرتفوی نوردنا است؛ بهای تمام شده پرتفوی بورسی سرمایه گذاری نور دنا 3827 میلیارد ریال و ارزش روز دارایی های بورسی آن 4772 میلیارد ریال است که حاکی از رشد کمتر از 25 درصد است، در حالی که بازده شاخص بورس از ابتدای سال بیش زا 56 درصد بوده است.
 
اختلاف حقوقی
 
شرکت همراه اول باید 28.1 درصد از درآمد خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دولت پرداخت کند، اما در خصوص داده(دیتا)، در پروانه مخابرات این رقم 5 درصد آمده است.
 
طبق صورت‌های مالی شرکت، یاداشت شماره 16 دوره منتهی به اسفند 91، شرکت در خصوص پیامک نیز به مانند داده عمل کرده و از سال 1389 شرکت همراه اول تنها 5 درصد درآمد پیامک خود را به دولت پرداخت کرده است.
 
رقم اختلاف در سال 1389 بیش از 1135 میلیارد ریالی بوده و جمع این رقم تا پایان سال 1391 به بیش از 5541 میلیارد ریال افزایش یافته است.
 
این اختلاف میان شرکت همراه اول و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مجتمع قضایی صدر در حال رسیدگی است؛ در صورت محکومیت شرکت همراه اول، این رقم از سود انباشته شرکت کاسته می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد